Seminarier inom Datorteknik och Datavetenskap 16/17

Vad kommer sen? Vad innebär egentligen datavetenskap, datateknik, informationsteknik? Vad ska jag bli när jag blir stor? Vilka kurser och inriktningar vill jag läsa?

Vi, programledningarna för Datavetenskap (Ana), Datateknik (Roger), samt Informationsteknik (Niklas), välkomnar alla förstaårsstudenter på programmen Datavetenskap (GU), Datateknik (civilingenjör) och Informationsteknik (civilingenjör) till en serie lunchseminarier som syftar till att ge svar på av dessa frågor. Vid varje seminarium går vi igenom ett vetenskapligt område inom D&IT och tittar på:

Seminarierna kommer hållas ca. varannan torsdag under resten av läsåret, över en lunchrast. Programmen bjuder på lunchbaguetter till dem som närvarar.

Information om respektive seminarium

Introduktion

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vid detta seminarium kommer jag (Niklas) att presentera:

  • de stora dragen i hur era respektive utbildningar är uppbyggda.
  • vad som, på ett övergripande plan, skiljer de tre studieprogrammen åt.
  • hur institutionen för Datorteknik och Datavetenskap, där vi era lärare arbetar, fungerar.
  • vad ni kommer att möta under resten av seminarieserien.

Anteckningar: [pdf]

Mer information om studieprogrammen:
Datavetenskap
Datateknik
Informationsteknik

Programmering

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vi mjukstartar vår seminarieserie med att prata om programmering, ett område ni alla redan kommit i kontakt med. Vilka olika former av programmering kommer ni stöta på under er utbildning? Vad skiljer de tre studieprogrammen åt? Vilka möjligheter finns till fördjupning? Hur förhåller sig programmeringen till andra områden inom D&IT?

Anteckningar: [pdf]

Obligatoriska Kurser - DV
DIT440 - Introduktion till funktionell programmering
DIT012 - Imperativ programmering med grundläggande objektorientering
DIT952 - Objektorienterad programmering och design (OBS: Länkarna går till förra årets kurs DIT950)
Obligatoriska Kurser - D
TDA555 - Introduktion till funktionell programmering
DAT043 - Objektorienterad programmering
EDA481 - Programmering av inbyggda system
Obligatoriska Kurser - IT
TDA545 - Objektorienterad programvaruutveckling
TDA550 - Objektorienterad programvaruutveckling, fortsättningskurs
DAT016 - Programmering av inbyggda system
Valbara Kurser
TDA367 / DIT212- Objektorienterat programmeringsprojekt [obl. IT, valbar D/DV]
DAT290 / DIT214 - Datatekniskt projekt [obl. D, valbar DV/IT]
DIT152 - Programmering av inbyggda system [valbar DV]
TDA452 - Funktionell programmering [valbar IT]
TDA342 / DIT260 - Advanced Functional Programming

Digital konstruktion och Inbyggda system

Presentatör: Lars Svensson

Abstract:
Vart vi än vänder oss omges vi av datoriserade manicker: på skrivbordet, på soffbordet, på väggen i vardagsrummet, i fickan, i bilen… och detta är bara de som vi ser på nära håll: varken telenätet, elnätet, vattenförsörjningen, transportsystemen eller det mesta av industriproduktionen skulle fungera utan inbyggda elektronik- och datorsystem, i alla fall inte effektivt. Området "Digital konstruktion och inbyggda system" handlar om alla dessa manicker och om hur man konstruerar dem så att de erbjuder nödvändig flexibilitet, prestanda och batteritid. Vi rör oss från enstaka transistorer och grindar upp till enklare processorkärnor, där området "Datorarkitektur" tar vid; men även mot områden där prestanda- och effektkrav är alltför tuffa för processorlösningar.

Anteckningar: [pdf]

Funktionell programmering

Presentatör: Patrik Jansson

Abstract:
Problemlösning med dator är det ni förväntas lära er de närmaste åren. Funktionell programmering (FP) är ett väldigt kraftfullt verktyg för sådan problemlösning som låter oss fokusera på själva problemet snarare än på detaljer kring hur datorn ska utföra jobbet. Idag ser vi en ökad användning av funktionell programmering inom områden som telekommunikation, finansmarknad och web-programmering. Vi ger en överblick över området och presenterar några exempel på resultat, projekt och kurser från Göteborgs FP-grupp. (Haskell, Agda, Haste, QuickCheck, Lava, GF, ...)

Anteckningar: [slides]

Algoritmer

Presentatör: Olof Mogren

Abstract:
Maskininlärning handlar om hur man får datorer att bli bättre på att lösa en uppgift genom att observera data. Det kan handla om att förutsäga när en influensa-epidemi är på väg att bryta ut genom att se vilka termer folk använder i en sökmotor, eller att föreslå de produkter som just du är ute efter när du shoppar på nätet.
Maskininlärning är ett område inom datavetenskap, med starka kopplingar till statistik. Det är en av de viktigaste delarna av artificiell intelligens och det har gjorts fantastiska framsteg inom området de senaste åren, både genom förbättrade algoritmer, tillgänglighet till stora datamängder samt snabbare hårdvara.
Algoritmer är ett annat (om än närbesläktat) område som ligger inom samma forskargrupp på Chalmers. Här handlar det om att hitta skalbara lösningar som gör det möjligt att lösa problem som är svåra på grund av begränsad beräkningskapacitet eller minneskapacitet. Det kan vara ganska klurigt, men det är också det som gör det roligt!
I den här presentationen kommer ni att få se några intressanta (och roliga) exempel på områden där maskininlärning och algoritmer är till hjälp, och ni kommer få en överblick över vilken forskning som sker inom området på Chalmers, samt vilka kurser som är relaterade inom algoritmer, maskininlärning och artificiell intelligens.

Anteckningar: [pdf]

Interaktionsdesign

Presentatör: Staffan Björk

Abstract: Datorprogram och appar används allt mer i alla vår vardag, och till allt mer saker från att sköta bankärenden till att spela spel och titta på filmer. Det gör att det blir allt viktigare att det är lätt för folk att använda dom och i många fall att det är roligt eller trevligt att göra så. Interaktionsdesign är området som fokuserar på hur man tar hänsyn till dom som faktiskt ska använda programmen och hur man kombinerar krav på att saker ska vara lättanvända eller roligt tillsammans med tekniska och funktionella krav. Seminariet kommer presentera området samt ett antal av kurserna som ges på Chalmers och GU inom området.

Anteckningar: [pdf]

Datorarkitektur - konstruktionsprinciper för datorsystem

Presentatör: Per Stenström

Abstract:
Datorer har genomgått en mycket imponerande utveckling sedan den första elektroniska datorn såg dagens ljus 1946 och fram till idag. Den har blivit miljontals gånger snabbare, mindre, åtminstone 10 000 gånger effektsnålare och tillförlitligare på ca 60 år. Detta seminarium behandlar denna hissnande utveckling och belyser några viktiga principer för att konstruera snabba datorer med lite inblick i aktuell forskning. Vi avslutar med att presentera kursutbud inom ämnet för de som tycker detta är ett spännande område.

Anteckningar: [pdf]

Matematisk modellering - var finns matten egentligen?

Presentatör: Dag Wedelin

Abstract: Matematisk modellering kan sägas vara länken mellan matematiken och verkligheten, där man ofta behöver arbeta kreativt för att hitta användbara förenklingar. I detta lunchföredrag vill jag ge lite personliga exempel, bland annat från mitt eget arbete med optimering för flygbolag. Jag vill också illustrera hur matematiskt tänkande, inklusive den viktiga förmågan att se saker på ett matematiskt sätt, hänger ihop med mycket av vad vi gör inom datavetenskapen. Jag vill även förutom den kurs i matematisk modellering och problemlösning som jag själv ger i tvåan, kort beskriva inriktningar inom utbildningen där datavetenskap och matematik går hand i hand, och hur detta i högsta grad ligger i tiden.

Anteckningar: [pdf]

Nätverk och distribuerade system

Presentatör: Olaf Landsiedel

Abstract: Distributed systems are becoming the centre of a model for the provision of critical resources (transportation, energy, water and food). This is driven purely by the understanding of the inherent weaknesses of existing systems, in response to new challenges due to climate changes and resource scarcity. At the same time there is an increasing understanding of how local networked systems can introduce sustainable solutions to the existing productions systems while acting as a catalyst for social innovation and as sources of social connectedness, citizen engagement and community resilience. Furthermore, as more and more devices (sometimes called simply "things") have started to get connected to the Internet, we base an increasing percentage of our activities on them; e.g. we use "things" connected to the Internet for our entertainment, communication, financial services.

In this talk I will describe why the area of Networks and Distributed Systems is a must study one for computer scientists and engineers and I will say a few words about the Distributed Systems Study Profile of our Computer Systems and Networks master's program.

Anteckningar: [pdf]

Foundations of Computing

Presentatör: Ana Bove

Abstract: In 1928 David Hilbert posed a challenge known as the Entscheidungsproblem (decision problem). In simple terms, the problem asked for an "effectively calculable" procedure to determine whether a given statement is provable from the axioms using the rules of logic. But what did "effectively calculable" mean?

In 1936, Alonzo Church and Alan Turing independently showed that a general solution to the Entscheidungsproblem is impossible. Church's work assumes that the notion of "effectively calculable" is captured by the functions that can be defined in the lambda calculus. Turing's work assumes the notion is captured by the functions computable by a Turing machine. Lambda calculus and Turing machines were proved to be two equivalent models of computations, that is, they accurately characterised those functions or procedures that can be computed (Church–Turing thesis).

In this talk we will look back at the origins of modern computer science and in particular its connection with logic. What is the relation between propositions and types? between proofs and programs? between proof simplification and evaluation of programs? What are dependent types? How can we use them to proof correction of programs? or even better, to define programs that are correct by construction?

Anteckningar: [pdf]

Data Science

Presentatör: Alexander Schliep

Abstract: The increasing availability of often large amounts of data in academia, industry and society is a driver of profound changes across virtually all scientific disciplines and a disruptive force in many businesses. Data Science is a rapidly growing scientific field and mainly concerned with extracting meaning from big data. Central topics within Data Science include data mining, machine learning, databases, and algorithms for big data. Data science methods are applied in the natural sciences, health and life sciences, business, humanities and social sciences, as well as in industry and society.

Anteckningar: [pdf]

Datorgrafik

Presentatör: Ulf Assarsson

Abstract: Föredraget kommer att gå igenom, på populärvetenskaplig nivå men ur tekniskt perspektiv, framtida datorgrafiktekniker för spel och film. Föredraget börjar med en kort genomgång hur dagens grafik skapas samt svårigheter, följt av s k Free Viewpoint Video, midair displays och en utblick över framtiden - både på kort och lång sikt.

Anteckningar: [pdf]

What can possibly go wrong? A quick tour of the software engineering discipline

Presentatör: Riccardo Scandariato

Abstract: In this talk we will survey some major causes of failure for software projects. Software engineering is a branch of computer science that deals with those causes by applying principled techniques and by organizing the software development activities systematically. We will briefly illustrate the core areas of software engineering (like requirements, design, testing and so on) and leave ample time to discussion and questions.

Anteckningar: [pdf]

Programvaruteknik

Presentatör: Magnus Myreen

Abstract: This lunch lecture will give an introduction to the research questions around Software Technology.

When working on Software Technology we deal with a broad range of methods and tools that aim to make development of trustworthy software more of a science rather than an art. As we all know, when software is developed without sufficient foresight and clear methodology, it often ends up being a mess with many faults. There are certain applications where faults in software are more than just a nuisance. For examples, software in cars, medical devices or power stations can have life threatening consequences; while faults in the implementation of internet services, e.g. social networks, can lead to breaches of privacy.

The lunch lecture will relate the research questions mentioned above to relevant courses that you can choose in your programmes.

Anteckningar: [pdf]

Datasäkerhet

Presentatör: Magnus Almgren

Abstract: Datorer finns överallt - men kan man lita på dem?

Alla vet vad en dator är! Man surfar för att hitta information eller för förströelse. Men också andra delar av samhället är beroende av datorer. Elförsörjning och mobiltelefoni är två bra exempel. I tidningarna står ofta om datorattacker. Men vad är en datorattack? Hur fungerar den? Vad görs inom forskningen för att upptäcka attacker och vad finns det för kurser på GU och Chalmers för att lära sig mer?

Anteckningar: [pdf]

Avslutning

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract: I detta sista seminarium kommer Niklas att knyta ihop trådarna från det vi hört under året, och försöka sätta det i sitt sammanhang. Vi kommer också titta framåt mot de olika val ni kommer att ställas inför under era fortsatta studier.

Anteckningar: [pdf]