Seminarier inom Datorteknik och Datavetenskap 17/18

Vad kommer sen? Vad innebär egentligen datavetenskap, datateknik, informationsteknik? Vad ska jag bli när jag blir stor? Vilka kurser och inriktningar vill jag läsa?

Vi, programledningarna för Datavetenskap (Ana), Datateknik (Roger), samt Informationsteknik (Niklas), välkomnar alla förstaårsstudenter på programmen Datavetenskap (GU), Datateknik (civilingenjör) och Informationsteknik (civilingenjör) till en serie lunchseminarier som syftar till att ge svar på av dessa frågor. Vid varje seminarium går vi igenom ett vetenskapligt område inom D&IT och tittar på:

Seminarierna kommer hållas ca. varannan torsdag under L1 och L2. Under L3 blir det på tisdagar och under L4 ges seminariet på onsdagar/måndagar. Tiden är vanligtvis kl 12:00-13:00. Programmen bjuder på lunchbaguetter till dem som närvarar.

Länk till utvärdering: https://goo.gl/forms/F488TZSRluTcCWoH3

Länk till annons att söka till handledare i kursen datorintroduktion i läsperiod 0. Välkommen att söka!

Information om respektive seminarium

Introduktion

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vid detta seminarium kommer jag (Niklas) att presentera:

  • de stora dragen i hur era respektive utbildningar är uppbyggda.
  • vad som, på ett övergripande plan, skiljer de tre studieprogrammen åt.
  • hur institutionen för Datorteknik och Datavetenskap, där vi era lärare arbetar, fungerar.
  • vad ni kommer att möta under resten av seminarieserien.

Anteckningar: [pdf]

Mer information om studieprogrammen:
Datavetenskap
Datateknik
Informationsteknik

Programmering

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vi mjukstartar vår seminarieserie med att prata om programmering, ett område ni alla redan kommit i kontakt med. Vilka olika former av programmering kommer ni stöta på under er utbildning? Vad skiljer de tre studieprogrammen åt? Vilka möjligheter finns till fördjupning? Hur förhåller sig programmeringen till andra områden inom D&IT?

Anteckningar: [pdf]

Obligatoriska Kurser - DV
DIT440 - Introduktion till funktionell programmering
DIT012 - Imperativ programmering med grundläggande objektorientering
DIT952 - Objektorienterad programmering och design
Obligatoriska Kurser - D
TDA555 - Introduktion till funktionell programmering
EDA452 - Grundläggande datorteknik
DAT043 - Objektorienterad programmering
EDA482 - Maskinorienterad programmering
Obligatoriska Kurser - IT
TDA548 - Objektorienterad programvaruutveckling
TDA552 - Objektorienterad programering och design
EDA433 - Grundläggande datorteknik
DAT017 - Maskinorienterad programmering
Valbara Kurser
TDA367 Objektorienterat programmeringsprojekt [obl. IT, valbar D/DV]
TDA383/DIT390 Parallel programmering [valbar DV, D, IT]
DAT290 Datatekniskt projekt [obl. D, valbar DV/IT]
DIT152 Programmering av inbyggda system [valbar DV]
TDA452 Funktionell programmering [valbar IT]
TDA342 / DIT260 - Advanced Functional Programming

Digital konstruktion och Inbyggda system

Presentatör: Lars Svensson

Abstract:
Vart vi än vänder oss omges vi av datoriserade manicker: på skrivbordet, på soffbordet, på väggen i vardagsrummet, i fickan, i bilen… och detta är bara de som vi ser på nära håll: varken telenätet, elnätet, vattenförsörjningen, transportsystemen eller det mesta av industriproduktionen skulle fungera utan inbyggda elektronik- och datorsystem, i alla fall inte effektivt. Området "Digital konstruktion och inbyggda system" handlar om alla dessa manicker och om hur man konstruerar dem så att de erbjuder nödvändig flexibilitet, prestanda och batteritid. Vi rör oss från enstaka transistorer och grindar upp till enklare processorkärnor, där området "Datorarkitektur" tar vid; men även mot områden där prestanda- och effektkrav är alltför tuffa för processorlösningar.

Anteckningar: [pdf]

Datasäkerhet

Presentatör: Magnus Almgren

Abstract: Datorer finns överallt - men kan man lita på dem?

Alla vet vad en dator är! Man surfar för att hitta information eller för förströelse. Men också andra delar av samhället är beroende av datorer. Elförsörjning och mobiltelefoni är två bra exempel. I tidningarna står ofta om datorattacker. Men vad är en datorattack? Hur fungerar den? Vad görs inom forskningen för att upptäcka attacker och vad finns det för kurser på GU och Chalmers för att lära sig mer?

Anteckningar: [pdf]

Interaktionsdesign

Presentatör: Marco Fratarganceli

Abstract: Computer programs and applications are used more and more in our daily lives. They let us perform a larger and larger variety of tasks, such as banking, playing games and watching movies. It has become increasingly important that programs and applications are easy and engaging to use by everybody. In Interaction Design, we focus on the users and how to combine technical requirements with requirements that the usage should be a positive experience in order to build the next upcoming technologies. This encompasses several fields related to computer science, including: human-computer interaction, game design, game programming, advanced computer graphics, computational design, automotive, and virtual prototyping. The presentation will include an overview to the area of interaction design, the courses offered in the area, and examples of applications in the industry.

Anteckningar: [pdf]

Datorarkitektur - konstruktionsprinciper för datorsystem

Presentatör: Per Stenström

Abstract:
Datorer har genomgått en mycket imponerande utveckling sedan den första elektroniska datorn såg dagens ljus 1946 och fram till idag. Den har blivit miljontals gånger snabbare, mindre, åtminstone 10 000 gånger effektsnålare och tillförlitligare på ca 60 år. Detta seminarium behandlar denna hissnande utveckling och belyser några viktiga principer för att konstruera snabba datorer med lite inblick i aktuell forskning. Vi avslutar med att presentera kursutbud inom ämnet för de som tycker detta är ett spännande område.

Anteckningar: [pdf]

Funktionell programmering

Presentatör: John Hughes

Abstract: Why Functional Programming Matters

More than 25 years ago, I published “Why Functional Programming Matters”, a manifesto for functional programming that has become my most widely read article. However, the subject is much older than that! In this talk I will dive into the history of the subject, which dates back to the 1930s, and discuss some personal “selected highlights”, including some examples of my own work.

Anteckningar: [slides]

Algoritmer

Presentatör: Olof Mogren

Abstract:
Maskininlärning handlar om hur man får datorer att bli bättre på att lösa en uppgift genom att observera data. Det kan handla om att förutsäga när en influensa-epidemi är på väg att bryta ut genom att se vilka termer folk använder i en sökmotor, eller att föreslå de produkter som just du är ute efter när du shoppar på nätet.
Maskininlärning är ett område inom datavetenskap, med starka kopplingar till statistik. Det är en av de viktigaste delarna av artificiell intelligens och det har gjorts fantastiska framsteg inom området de senaste åren, både genom förbättrade algoritmer, tillgänglighet till stora datamängder samt snabbare hårdvara.
Algoritmer är ett annat (om än närbesläktat) område som ligger inom samma forskargrupp på Chalmers. Här handlar det om att hitta skalbara lösningar som gör det möjligt att lösa problem som är svåra på grund av begränsad beräkningskapacitet eller minneskapacitet. Det kan vara ganska klurigt, men det är också det som gör det roligt!
I den här presentationen kommer ni att få se några intressanta (och roliga) exempel på områden där maskininlärning och algoritmer är till hjälp, och ni kommer få en överblick över vilken forskning som sker inom området på Chalmers, samt vilka kurser som är relaterade inom algoritmer, maskininlärning och artificiell intelligens.

Anteckningar: [pdf]

Matematisk modellering - var finns matten egentligen?

Presentatör: Dag Wedelin

Abstract: Matematisk modellering kan sägas vara länken mellan matematiken och verkligheten, där man ofta behöver arbeta kreativt för att hitta användbara förenklingar. I detta lunchföredrag vill jag ge lite personliga exempel, bland annat från mitt eget arbete med optimering för flygbolag. Jag vill också illustrera hur matematiskt tänkande, inklusive den viktiga förmågan att se saker på ett matematiskt sätt, hänger ihop med mycket av vad vi gör inom datavetenskapen. Jag vill även förutom den kurs i matematisk modellering och problemlösning som jag själv ger i tvåan, kort beskriva inriktningar inom utbildningen där datavetenskap och matematik går hand i hand, och hur detta i högsta grad ligger i tiden.

Anteckningar: [pdf]

Nätverk och distribuerade system

Presentatör: Olaf Landsiedel

Abstract: Distributed systems are becoming the centre of a model for the provision of critical resources (transportation, energy, water and food). This is driven purely by the understanding of the inherent weaknesses of existing systems, in response to new challenges due to climate changes and resource scarcity. At the same time there is an increasing understanding of how local networked systems can introduce sustainable solutions to the existing productions systems while acting as a catalyst for social innovation and as sources of social connectedness, citizen engagement and community resilience. Furthermore, as more and more devices (sometimes called simply "things") have started to get connected to the Internet, we base an increasing percentage of our activities on them; e.g. we use "things" connected to the Internet for our entertainment, communication, financial services.

In this talk I will describe why the area of Networks and Distributed Systems is a must study one for computer scientists and engineers and I will say a few words about the Distributed Systems Study Profile of our Computer Systems and Networks master's program.

Anteckningar: [pdf]

Foundations of Computing

Presentatör: Ana Bove

Abstract: In 1928 David Hilbert posed a challenge known as the Entscheidungsproblem (decision problem). In simple terms, the problem asked for an "effectively calculable" procedure to determine whether a given statement is provable from the axioms using the rules of logic. But what did "effectively calculable" mean?

In 1936, Alonzo Church and Alan Turing independently showed that a general solution to the Entscheidungsproblem is impossible. Church's work assumes that the notion of "effectively calculable" is captured by the functions that can be defined in the lambda calculus. Turing's work assumes the notion is captured by the functions computable by a Turing machine. Lambda calculus and Turing machines were proved to be two equivalent models of computations, that is, they accurately characterised those functions or procedures that can be computed (Church–Turing thesis).

In this talk we will look back at the origins of modern computer science and in particular its connection with logic. What is the relation between propositions and types? between proofs and programs? between proof simplification and evaluation of programs? What are dependent types? How can we use them to prove correction of programs? or even better, to define programs that are correct by construction?

Anteckningar: [pdf]

Programvaruteknik

Presentatör: Magnus Myreen

Abstract: This lunch lecture will give an introduction to the research questions around Software Technology.

When working on Software Technology we deal with a broad range of methods and tools that aim to make development of trustworthy software more of a science rather than an art. As we all know, when software is developed without sufficient foresight and clear methodology, it often ends up being a mess with many faults. There are certain applications where faults in software are more than just a nuisance. For examples, software in cars, medical devices or power stations can have life threatening consequences; while faults in the implementation of internet services, e.g. social networks, can lead to breaches of privacy.

The lunch lecture will relate the research questions mentioned above to relevant courses that you can choose in your programmes.

Anteckningar: [pdf]

What can possibly go wrong? A quick tour of the software engineering discipline

Presentatör: Riccardo Scandariato

Abstract: In this talk we will survey some major causes of failure for software projects. Software engineering is a branch of computer science that deals with those causes by applying principled techniques and by organizing the software development activities systematically. We will briefly illustrate the core areas of software engineering (like requirements, design, testing and so on) and leave ample time to discussion and questions.

Anteckningar: [pdf]

Data Science

Presentatör: Devdatt Dubhashi

Abstract: The increasing availability of often large amounts of data in academia, industry and society is a driver of profound changes across virtually all scientific disciplines and a disruptive force in many businesses. Data Science is a rapidly growing scientific field and mainly concerned with extracting meaning from big data. Central topics within Data Science include data mining, machine learning, databases, and algorithms for big data. Data science methods are applied in the natural sciences, health and life sciences, business, humanities and social sciences, as well as in industry and society.

Anteckningar: [pdf]

Datorgrafik

Presentatör: Ulf Assarsson

Abstract: Föredraget kommer att gå igenom, på populärvetenskaplig nivå men ur tekniskt perspektiv, framtida datorgrafiktekniker för spel och film. Föredraget börjar med en kort genomgång hur dagens grafik skapas samt svårigheter, följt av s k Free Viewpoint Video, midair displays och en utblick över framtiden - både på kort och lång sikt.

Anteckningar: [pdf]

Avslutning

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract: I detta sista seminarium kommer Niklas att knyta ihop trådarna från det vi hört under året, och försöka sätta det i sitt sammanhang. Vi kommer också titta framåt mot de olika val ni kommer att ställas inför under era fortsatta studier.

Anteckningar: [pdf]

Länk till utvärdering: https://goo.gl/forms/F488TZSRluTcCWoH3

Länk till annons att söka till handledare i kursen datorintroduktion i läsperiod 0. Välkommen att söka!