Seminarier inom Datorteknik och Datavetenskap 18/19

Vad kommer sen? Vad innebär egentligen datavetenskap, datateknik, informationsteknik? Vad ska jag bli när jag blir stor? Vilka kurser och inriktningar vill jag läsa?

Vi, programledningarna för Datavetenskap (Ana), Datateknik (Roger), samt Informationsteknik (Niklas), välkomnar alla förstaårsstudenter på programmen Datavetenskap (GU), Datateknik (civilingenjör) och Informationsteknik (civilingenjör) till en serie lunchseminarier som syftar till att ge svar på av dessa frågor. Vid varje seminarium går vi igenom ett vetenskapligt område inom D&IT och tittar på:

Seminarierna kommer hållas ca. varannan vecka under L1 och L2 med start läsvecka 2. Tiden är vanlitvis 12:00-13:00. Vi rekommenderar alla studenter i årskurs 1 att prenumererar på kursen i TimeEdit (kurskod: InfoD-IT-Dv1, kursnamn: Seminar D IT Dv1). Programmen bjuder på lunchbaguetter till dem som närvarar (veganska och vegetariska alternativ finns).

Information om respektive seminarium

Introduktion

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vid detta seminarium kommer jag (Niklas) att presentera:

  • de stora dragen i hur era respektive utbildningar är uppbyggda.
  • vad som, på ett övergripande plan, skiljer de tre studieprogrammen åt.
  • hur institutionen för Datorteknik och Datavetenskap, där vi era lärare arbetar, fungerar.
  • vad ni kommer att möta under resten av seminarieserien.

Anteckningar: [pdf]

Mer information om studieprogrammen:
Datavetenskap
Datateknik
Informationsteknik

Programmering

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract:
Vi mjukstartar vår seminarieserie med att prata om programmering, ett område ni alla redan kommit i kontakt med. Vilka olika former av programmering kommer ni stöta på under er utbildning? Vad skiljer de tre studieprogrammen åt? Vilka möjligheter finns till fördjupning? Hur förhåller sig programmeringen till andra områden inom D&IT?

Anteckningar: [pdf]

Obligatoriska Kurser - DV
DIT440 - Introduktion till funktionell programmering
DIT012 - Imperativ programmering med grundläggande objektorientering
DIT952 - Objektorienterad programmering och design
Obligatoriska Kurser - D
TDA555 - Introduktion till funktionell programmering
EDA452 - Grundläggande datorteknik
DAT043 - Objektorienterad programmering
EDA482 - Maskinorienterad programmering
Obligatoriska Kurser - IT
TDA548 - Objektorienterad programvaruutveckling
TDA552 - Objektorienterad programering och design
EDA433 - Grundläggande datorteknik
DAT017 - Maskinorienterad programmering
Valbara Kurser
TDA367 Objektorienterat programmeringsprojekt [obl. IT, valbar D/DV]
TDA383/DIT390 Parallel programmering [valbar DV, D, IT]
DAT290 Datatekniskt projekt [obl. D, valbar DV/IT]
DIT152 Programmering av inbyggda system [valbar DV]
TDA452 Funktionell programmering [valbar IT]
TDA342 / DIT260 - Advanced Functional Programming

Datorgrafik

Presentatör: Ulf Assarsson

Abstract: Föredraget kommer att gå igenom, på populärvetenskaplig nivå men ur tekniskt perspektiv, framtida datorgrafiktekniker för spel och film. Föredraget börjar med en kort genomgång hur dagens grafik skapas samt svårigheter, följt av s k Free Viewpoint Video, midair displays och en utblick över framtiden - både på kort och lång sikt.

Anteckningar: [pdf]

Interaktionsdesign

Presentatör: Marco Fratarganceli

Abstract: Computer programs and applications are used more and more in our daily lives. They let us perform a larger and larger variety of tasks, such as banking, playing games and watching movies. It has become increasingly important that programs and applications are easy and engaging to use by everybody. In Interaction Design, we focus on the users and how to combine technical requirements with requirements that the usage should be a positive experience in order to build the next upcoming technologies. This encompasses several fields related to computer science, including: human-computer interaction, game design, game programming, advanced computer graphics, computational design, automotive, and virtual prototyping. The presentation will include an overview to the area of interaction design, the courses offered in the area, and examples of applications in the industry.

Anteckningar: [link]

Datorarkitektur - konstruktionsprinciper för datorsystem // New Master´s program in High Performance Computer Systems

Presentatörer : Per Stenström and Pedro Petersen Moura Trancoso

Abstract:
Datorer har genomgått en mycket imponerande utveckling sedan den första elektroniska datorn såg dagens ljus 1946 och fram till idag. Den har blivit miljontals gånger snabbare, mindre, åtminstone 10 000 gånger effektsnålare och tillförlitligare på ca 60 år. Detta seminarium behandlar denna hissnande utveckling och belyser några viktiga principer för att konstruera snabba datorer med lite inblick i aktuell forskning. Vi avslutar med att presentera kursutbud inom ämnet för de som tycker detta är ett spännande område.

About the Master´s program: Traditionally, high-performance​ computer systems are used in supercomputers. Today and in the future, high-performance computers will be ubiquitous in autonomous vehicles using machine learning, in data centers fueling telecom, and in IoT infrastructures to analyze huge volumes of data. The challenge is to design software and hardware for them to meet demanding power and energy constraints. Being able to develop and exploit such systems and bring them to the market will be the key for the success of future use of computing. Read more here about the Master´s program in High Performance Computer Systems

Anteckningar: [pdf Per] [pdf Pedro]

Matematisk modellering - var finns matten egentligen?

Presentatör: Robin Adams

Abstract: Matematisk modellering kan sägas vara länken mellan matematiken och verkligheten, där man ofta behöver arbeta kreativt för att hitta användbara förenklingar. I detta lunchföredrag vill jag ge några relevanta exempel, bland annat från Dag Wedelins arbete med optimering för flygbolag. Jag vill också illustrera hur matematiskt tänkande, inklusive den viktiga förmågan att se saker på ett matematiskt sätt, hänger ihop med mycket av vad vi gör inom datavetenskapen. Jag vill även förutom den kurs i matematisk modellering och problemlösning som jag själv ger i tvåan, kort beskriva inriktningar inom utbildningen där datavetenskap och matematik går hand i hand, och hur detta i högsta grad ligger i tiden.

Anteckningar: [pdf]

Data Science

Presentatör: Richard Johansson

Abstract: The increasing availability of often large amounts of data in academia, industry and society is a driver of profound changes across virtually all scientific disciplines and a disruptive force in many businesses. Data Science is a rapidly growing scientific field and mainly concerned with extracting meaning from big data. Central topics within Data Science include data mining, machine learning, databases, and algorithms for big data. Data science methods are applied in the natural sciences, health and life sciences, business, humanities and social sciences, as well as in industry and society.

Anteckningar: [pdf]

What can possibly go wrong? A quick tour of the software engineering discipline

Presentatör: Regina Hebig

Abstract: In this talk we will survey some major causes of failure for software projects. Software engineering is a branch of computer science that deals with those causes by applying principled techniques and by organizing the software development activities systematically. We will briefly illustrate the core areas of software engineering (like requirements, design, testing and so on) and leave ample time to discussion and questions.

Anteckningar: []

Funktionell programmering

Presentatör: John Hughes

Abstract: Testing the Hard Stuff
Even the best test suites can't entirely prevent nasty surprises: race conditions, unexpected interactions, faults in distributed protocols and so on, still slip past them into production. Yet writing even more tests of the same kind quickly runs into diminishing returns. I’ll talk about automated techniques that can dramatically improve your testing, letting you focus on what your code should do, rather than which cases should be tested--with war stories from the likes of Ericsson, Volvo Cars, and Klarna, to show how these techniques really enable us to nail the hard stuff.

Anteckningar: [[pdf]

Digital konstruktion och Inbyggda system

Presentatör: Per Larsson-Edefors

Abstract:
Vart vi än vänder oss omges vi av datoriserade manicker: på skrivbordet, på soffbordet, på väggen i vardagsrummet, i fickan, i bilen… och detta är bara de som vi ser på nära håll: varken telenätet, elnätet, vattenförsörjningen, transportsystemen eller det mesta av industriproduktionen skulle fungera utan inbyggda elektronik- och datorsystem, i alla fall inte effektivt. Området "Digital konstruktion och inbyggda system" handlar om alla dessa manicker och om hur man konstruerar dem så att de erbjuder nödvändig flexibilitet, prestanda och batteritid. Vi rör oss från enstaka transistorer och grindar upp till enklare processorkärnor, där området "Datorarkitektur" tar vid; men även mot områden där prestanda- och effektkrav är alltför tuffa för processorlösningar.

Anteckningar: [pdf]

Programvaruteknik

Presentatör: Sandro Stucki

Abstract: This lunch lecture will give an introduction to the research questions around Software Technology.

When working on Software Technology we deal with a broad range of methods and tools that aim to make development of trustworthy software more of a science rather than an art. As we all know, when software is developed without sufficient foresight and clear methodology, it often ends up being a mess with many faults. There are certain applications where faults in software are more than just a nuisance. For examples, software in cars, medical devices or power stations can have life threatening consequences; while faults in the implementation of internet services, e.g. social networks, can lead to breaches of privacy.

The lunch lecture will relate the research questions mentioned above to relevant courses that you can choose in your programmes.

Anteckningar: [pdf]

Nätverk och distribuerade system

Presentatör: Marina Papatriantafilou

Abstract: A distributed system consists of components that are located on different processes, interacting with each-other (communicating and coordinating their actions) in order to achieve common goals. Examples of distributed systems vary from multiplayer online games, peer-to-peer applications and content-distribution networks, to digitalized/IoT-based systems and multi/many-core systems running parallel applications. We are in an era where data generated from a broad spectrum of digital and digitalized system is continuously increasing (consider e.g. streaming/stored multimedia, sensor readings in automated systems such as electricity networks, production systems, vehicles). Very big volumes of this data, that come with a variety of speed and needs, require to be communicated, processed, distilled for information extraction. Distributed systems have a key role in this scene, where consistency, fault-tolerance/robustness/security, high-throughput & low-latency data processing need to be taken care of, at a variety of system architectures, ranging from resource-constrained edge devices to high-end many-core servers and cloud/data-center infrastructures. In the seminar we will zoom into the puzzle bits outlined above and will outline how this knowledge is taught through our curriculum. We will also touch upon the importance of competence on these topics, both for research as well as for industrial careers.

Anteckningar: [pdf]

Datasäkerhet

Presentatör: Magnus Almgren

Abstract: Datorer finns överallt - men kan man lita på dem?

Alla vet vad en dator är! Man surfar för att hitta information eller för förströelse. Men också andra delar av samhället är beroende av datorer. Elförsörjning och mobiltelefoni är två bra exempel. I tidningarna står ofta om datorattacker. Men vad är en datorattack? Hur fungerar den? Vad görs inom forskningen för att upptäcka attacker och vad finns det för kurser på GU och Chalmers för att lära sig mer?

Anteckningar: [pdf]

Foundations of Computing

Presentatör: Robin Adams

Abstract: The different types of programming language that exist - in particular, imperative and functional programming - arise from simple mathematical models, such as the lambda calculus and the Turing machine. These give very different answers to the question "What is an algorithm? What does it mean to compute? What does a computer do?" Remarkably, the different models turn out to be equivalent. The study of these abstract models is a fascinating enterprise in itself, with many unanswered questions such as the P vs NP problem. They led to the invention of the first computer, and they are still important for the development of the industry now: the big leaps forward in practical domains often come from a new insight into these abstract, foundational models After introducing these ideas, I will also describe the research programming language Agda being developed here at Chalmers, which is based on another remarkable equivalence known as the Curry-Howard isomorphism: writing a computer program and proving a mathematical theorem are, in a sense, the same thing; that is, they are two different interpretations of the same formal language, type theory. The systems like Agda based on type theory are used to guarantee that mathematical proofs are correct, and offer the prospect of "correct-by-construction" software development: from the fact that a program typechecks, we know that it is bug-free.

Anteckningar: [pdf]

Algoritmer

Presentatör: Birgit Grohe

Abstract:
Vad är en algoritm? Var finns algoritmer i vår vardag? Hur skapar man algoritmer? Hur förhåller sig programmering, problemlösning och algoritmer till varandra? Varför är det viktig med bra algoritmdesign och varför går inte alla problem bara att lösa med en större dator? Vi tittar på några klassiska exempel för algoritmer, lite historia kring begreppet och metoderna samt nutida exempel där algoritmer spelar en avgörande roll. Det ges också information vilka kurser som finns för er inom området och kort om oss som undervisar och forskar inom ämnet.

Anteckningar: [pdf]

Avslutning

Presentatör: Niklas Broberg

Abstract: I detta sista seminarium kommer Niklas att knyta ihop trådarna från det vi hört under året, och försöka sätta det i sitt sammanhang. Vi kommer också titta framåt mot de olika val ni kommer att ställas inför under era fortsatta studier.

Anteckningar: [Slides läggs upp här]

Länk till utvärdering: Läggs upp här

Välkommen att söka till handledare i kursen datorintroduktion i läsperiod 0! Fyll i intresseanmälan via denna annons.