Programming is a way of thinking, not a rote skill. Learning about “for” loops is not learning to program, any more than learning about pencils is learning to draw.

Introduktion

Välkomna, Bienvenue, Welcome! Denna kurs är ert första möte med programmeringsundervisningen här på Göteborgs Universitet (GU) och Chalmers. Kursen ges under nollperiodens två första veckor som en förberedelse inför höstens ordinarie programmeringsundervisning.

Syfte

Kursens främsta mål är att lära er att lära er att programmera, samt att ge er en introduktion till vad det innebär att vara programmerare. Programmering handlar om så mycket mer än att kunna ett programspråk, och kursens mål är att ge er verktyg, vanor och rutiner för att hantera de utmaningar ni kommer att möta, i den kommande programmeringsundervisningen och i rollen som programmerare. Kursen använder programspråket Python, men detta är inte en kurs i Python. Vi använder Python som verktyg och plattform för att introducera de utmaningar som ni förväntas möta framöver, och det är er förmåga att hantera dessa utmaningar som är kursens främsta lärandemål.

Examination

Kursen examineras genom

  • deltagande på föreläsningar och övningstillfällen
  • vid kursens slut, uppvisande av ett eller flera fungerande program av lämplig svårighetsgrad

Kursinformation

Kursen hålls i fem block, där varje block består av två timmar programmerande följt av en uppföljande timme föreläsning och diskussion. (För det första och inledande blocket är ordningen omvänd så att diskussionen inleder, och programmerandet följer.)

Kursansvarig
Niklas Broberg (niklas dot broberg at chalmers dot se)
Biträdande
Boel Nelson (boeln at chalmers dot se)

Anteckningar från föreläsningar

Information för respektive program

Datavetenskap, GU

Schema

Föreläsningar hålls i sal ED. Övningspass hålls i datorsalarna 5217, 5352 samt 5355. I kursen ingår en workshop om prokrastinering, fredag 28/8, kl 10-12, i sal ED.

  • 19 (ons): 14-17 (börjar med föreläsning)
  • 20 (tor): 9-12
  • 24 (mån): 9-12
  • 25 (tis): 8-11
  • 26 (ons): 9-12
  • 27 (tor): 13-15 (extra övningstillfälle för demonstration)
  • 28 (fre): 10-12 (föreläsning)

Assistenter

Axel Olivecrona, Behrouz Talebi, Björn Norgren, Erik Jungmark, Henry Ottervad, Niclas Krause

Informationsteknik, Chalmers

Schema

Föreläsningar hålls i sal HC2. Övningspass hålls i datorsal 2480 samt E-studion.

  • 19 (ons): 9-12 (börjar med föreläsning)
  • 21 (fre): 9-12
  • 24 (mån): 14-17
  • 25 (tis): 9-12
  • 27 (tor): 10-12 (övning) + 13-14 (föreläsning)

Assistenter

André 'Tejp' Samuelsson, Anton Myrholm, Erik 'Neon' Norlander, Fredrik Bengtsson, Johan 'Horv' Andersson, Kevin 'Kritt' Hoogendijk, Mattias Nilsen, Neda Farhand, Pontus 'Malm' Malm

Datateknik, Chalmers

Schema

Föreläsningar hålls i sal HC3. Övningspass hålls i datorsalarna 3354, 3358, 3507 samt 2505.

  • 19 (ons): 13-16 (börjar med föreläsning)
  • 20 (tor): 8-11
  • 24 (mån): 13-16
  • 26 (ons): 8-11
  • 27 (tor): 13-16

Assistenter

Ivar Josefsson, Marco Baxemyr, Martin Hermansson, Maxim Goretskyy, Maximilian Algehed, Niklas Helmertz, Philip Tingberg

Resurser

General
Stack Overflow
Python
Hemsida: python.org
Dokumentation av standardbibliotek
Python tutorials
python.org
codecademy.org
LearnPython.org
Learn Python the Hard Way
Google Python Class
LMGTFY
Biblioteket Pygame
Hemsida: pygame.org
Dokumentation och tutorials
Fler tutorials
Egen installation av (begränsad) pygame på Linux-systemen
Pygame för egen Mac
PyCharm IDE
Hemsida
Dokumentation och demos
Quickstart

Övningar