Vad kommer sen? Vad innebär egentligen datavetenskap, datateknik, informationsteknik? Vad ska jag bli när jag blir stor? Vilka kurser och inriktningar vill jag läsa?
Vi, programledningarna för Datavetenskap (Ana), Datateknik (Roger), samt Informationsteknik (Niklas), välkomnar alla förstaårsstudenter på programmen Datavetenskap (GU), Datateknik (civilingenjör) och Informationsteknik (civilingenjör) till en serie lunchseminarier som syftar till att ge svar på av dessa frågor. Vid varje seminarium går vi igenom ett vetenskapligt område inom D&IT och tittar på:
- Vad innebär området i ett större perspektiv?
- Vilken spetsforskning inom området bedriver vi här på Chalmers och Göteborgs Universitet?
- I vilka kurser lär jag mig mer om området?
Information om respektive seminarium
2019-09-17: IntroduktionIntroduktion
Presentatör: Niklas Broberg
Abstract:
Vid detta seminarium kommer jag (Niklas) att presentera:
- de stora dragen i hur era respektive utbildningar är uppbyggda.
- vad som, på ett övergripande plan, skiljer de tre studieprogrammen åt.
- hur institutionen för Datorteknik och Datavetenskap, där vi era lärare arbetar, fungerar.
- vad ni kommer att möta under resten av seminarieserien.
- Mer information om studieprogrammen:
- Datavetenskap
- Datateknik
- Informationsteknik
PowerPoint Slides: [Introduktion]
Programmering
Presentatör: Niklas Broberg
Abstract:
Vi mjukstartar vår seminarieserie med att prata om programmering, ett område
ni alla redan kommit i kontakt med. Vilka olika former av programmering
kommer ni stöta på under er utbildning? Vad skiljer de tre studieprogrammen
åt? Vilka möjligheter finns till fördjupning? Hur förhåller sig
programmeringen till andra områden inom D&IT?
- Obligatoriska Kurser - DV
- DIT440 - Introduktion till funktionell programmering
- DIT012 - Imperativ programmering med grundläggande objektorientering
- DIT952 - Objektorienterad programmering och design
- Obligatoriska Kurser - D
- TDA555 - Introduktion till funktionell programmering
- EDA452 - Grundläggande datorteknik
- DAT043 - Objektorienterad programmering
- EDA482 - Maskinorienterad programmering
- Obligatoriska Kurser - IT
- TDA548 - Objektorienterad programvaruutveckling
- TDA552 - Objektorienterad programering och design
- EDA433 - Grundläggande datorteknik
- DAT017 - Maskinorienterad programmering
- Valbara Kurser
- TDA367 Objektorienterat programmeringsprojekt [obl. IT, valbar D/DV]
- TDA383/DIT390 Parallel programmering [valbar DV, D, IT]
- DAT290 Datatekniskt projekt [obl. D, valbar DV/IT]
- DIT152 Programmering av inbyggda system [valbar DV]
- TDA452 Funktionell programmering [valbar IT]
- TDA342 / DIT260 - Advanced Functional Programming
PowerPoint Slides: [Programmeing]
Funktionell programmering
Presentatör: John Hughes
Abstract: Why Functional Programming Matters
More than 25 years ago, I published “Why Functional Programming Matters”, a manifesto for functional programming that has become my most widely read article. However, the subject is much older than that! In this talk I will dive into the history of the subject, which dates back to the 1930s, and discuss some personal “selected highlights”, including some examples of my own work.
PowerPoint Slides: [Why Funtional Programming Matters]
Digital konstruktion och Inbyggda system
Presentatör: Per Larsson-Edefors
Abstract:
Vart vi än vänder oss omges vi av datoriserade manicker: på skrivbordet, på soffbordet, på väggen i vardagsrummet, i fickan, i bilen… och detta är bara de som vi ser på nära håll: varken telenätet, elnätet, vattenförsörjningen, transportsystemen eller det mesta av industriproduktionen skulle fungera utan inbyggda elektronik- och datorsystem, i alla fall inte effektivt. Området "Digital konstruktion och inbyggda system" handlar om alla dessa manicker och om hur man konstruerar dem så att de erbjuder nödvändig flexibilitet, prestanda och batteritid. Vi rör oss från enstaka transistorer och grindar upp till enklare processorkärnor, där området "Datorarkitektur" tar vid; men även mot områden där prestanda- och effektkrav är alltför tuffa för processorlösningar.
PowerPoint Slides: [Digital elektronik och inbyggda system]
Algoritmer
Presentatör: Birgit Grohe
Abstract:
Vad är en algoritm? Var finns algoritmer i vår vardag? Hur skapar man algoritmer? Hur förhåller sig programmering, problemlösning och algoritmer till varandra? Varför är det viktig med bra algoritmdesign och varför går inte alla problem bara att lösa med en större dator? Vi tittar på några klassiska exempel för algoritmer, lite historia kring begreppet och metoderna samt nutida exempel där algoritmer spelar en avgörande roll. Det ges också information vilka kurser som finns för er inom området och kort om oss som undervisar och forskar inom ämnet.
PowerPoint Slides: [Algoritmer]
Programvaruteknik
Presentatör: Sandro Stucki
Abstract: This lunch lecture will give an introduction to the research questions around Software Technology.
When working on Software Technology we deal with a broad range of methods and tools that aim to make development of trustworthy software more of a science rather than an art. As we all know, when software is developed without sufficient foresight and clear methodology, it often ends up being a mess with many faults. There are certain applications where faults in software are more than just a nuisance. For examples, software in cars, medical devices or power stations can have life threatening consequences; while faults in the implementation of internet services, e.g. social networks, can lead to breaches of privacy.
The lunch lecture will relate the research questions mentioned above to relevant courses that you can choose in your programmes.
PowerPoint Slides: [Programmeing]
Datorarkitektur - konstruktionsprinciper för datorsystem // New Master´s program in High Performance Computer Systems
Presentatörer : Pedro Petersen Moura Trancoso
Abstract:
Datorer har genomgått en mycket imponerande utveckling sedan den
första elektroniska datorn såg dagens ljus 1946 och fram till
idag. Den har blivit miljontals gånger snabbare, mindre, åtminstone
10 000 gånger effektsnålare och tillförlitligare på ca 60 år. Detta
seminarium behandlar denna hissnande utveckling och belyser några
viktiga principer för att konstruera snabba datorer med lite inblick
i aktuell forskning. Vi avslutar med att presentera kursutbud inom
ämnet för de som tycker detta är ett spännande område.
About the Master´s program: Traditionally, high-performance computer systems are used in supercomputers. Today and in the future, high-performance computers will be ubiquitous in autonomous vehicles using machine learning, in data centers fueling telecom, and in IoT infrastructures to analyze huge volumes of data. The challenge is to design software and hardware for them to meet demanding power and energy constraints. Being able to develop and exploit such systems and bring them to the market will be the key for the success of future use of computing. Read more here about the Master´s program in High Performance Computer Systems
PowerPoint Slides: Computer Architecture
Datorgrafik
Presentatör: Ulf Assarsson
Abstract: Föredraget kommer att gå igenom, på populärvetenskaplig nivå men ur tekniskt perspektiv, framtida datorgrafiktekniker för spel och film. Föredraget börjar med en kort genomgång hur dagens grafik skapas samt svårigheter, följt av s k Free Viewpoint Video, midair displays och en utblick över framtiden - både på kort och lång sikt.
PowerPoint Slides: [Realistic Real-time Rendering Today and in the Future]