Hemsidan
Senaste nytt
Föreläsningar
Övningar
Laborationer
Konsultation
Instuderingsfrågor
Viktiga datum
Examination
Övriga resurser
Fusk och akademisk ärlighet

Ansvarig:
Christer Carlsson

Uppdaterad:
30 Sep, 2013

CHALMERS - Data- och informationsteknik
Data- och informationsteknik


TDA540 - Objektorienterad Programmering



Informationen på dessa WWW-sidor hörför sig till
kurstillfället som går höstterminen 2013


 

Laborationer

Allmän information

    Programmering går inte att lära sig enbart genom att läsa en bok, framför allt handlar det om learning by doing. Därför innehåller kursen ett antal obligatoriska laborationer.

    Labbarna genomförs i grupper om två personer.

    I första hand föreslår vi att ni bildar labgrupper som arbetar tillsammans under hela kursen. Vill ni byta gruppsammansättning under pågående kurs måste ni rådgöra med kursansvariga först.

    Observera att ni måste arbeta två och två; det är inte tillåtet att arbeta ensam annat än i undantagsfall, som kräver överenskommelse med kursansvarig.

    Anmälan till laborationerna göras via systemet Fire, som också används för redovisning av laborationerna (se nedan).

    Laborationer anslas på denna sida under kursens gång.

    Laborationerna och inlämningsuppgifterna är obligatoriska och en del av examinationen. Båda medlemmarna i laborationsgruppen skall aktivt deltaga i genomförandet av laborationer och inlämningsuppgifter. Dessutom är det gruppen själv som på egen hand skall utför uppgifterna. Naturligtvis kan man diskutera med andra, men ni skall utarbeta era egna lösningar. Att kopiera en laboration/inlämningsuppgift, helt eller delvis, från någon annan är således likvärdigt med fusk, se vidare dokumentet "Fusk och akademisk ärlighet".

Handledning

    Under period 1 ges laborationshandledning i labbsalarna MT0 och MT9 varje vecka på onsdagar 8-10 och torsdagar 8-10 (med undantag för torsdag 12/9, då handledningen är kl 10-12), samt i läsvecka 1, 2, 4 och 7 på onsdagar 10-12. I övrigt står datorsalarna till er förfogande under alla tider då de inte är reserverade för annan kursverksamhet.

Redovisning av laborationer

    Inlämning av laborationer sker med hjälp av systemet Fire. (Det kan hända att du i din webbläsare får en säkerhetsvarning för denna sida, men det är ingen fara. Gå vidare till den.)

    Användarmanual för studenter finns i Fire - Student Documentation.
    Lägg upp källkoden direkt i Fire tillsammans med eventuell dokumentation, dvs paketera inte filerna i arkiv (såsom zip eller tar).
    Mer detaljerade anvisningar ges i Submission Instructions.

    OBS! Glöm inte att klicka på knappen "Submit" när du skall skicka in din laboration.

    Sista datum för inlämning och sista datum för godkännande framgår av respektive laborations-PM.

    Det är mycket viktigt att man håller inlämningstiderna. Fire-systemet blockerar nämligen automatiskt inlämning och godkännande efter de angivna datumen. Det går alltså inte att lämna in laborationer för sent.

    Laborationerna rättas i allmänhet inom tre arbetsdagar.

    • Högst två returer ges på varje laboration.
    • Om man fått retur på någon laboration måste man lämna in en rättad version senast två veckor efter det att man fått returen annars underkänns laborationen.
    • Den rättade versionen måste vara substansiellt bättre än den som gav returen, annars underkänns laborationen.

Laboration 1

    Syftet med denna laboration är bekanda sig med de verktyg som används vid programmeringsarbetet, samt få en första inblick i att skriva enkla Java-program som nyttjar if- och while-satserna.

    Här finns filerna som behövs för laborationen.

Laboration 2

    Syftet med denna laboration är att få träning i top-down design, att tänka i olika abstraktionsnivåer, samt att använda sig av metoder.

    Laborationstesen kommer att läggas upp senare!!

    Här finns filerna filesLab2.zip som behövs för laborationen.

Laboration 3

    Syftet med laboration är att få övning i att använda endimensionella fält. Som applikation skall ni arbeta med digitalt ljud och implementera ett litet bibliotek för att skapa musik.

    Datorerna i våra laborationssalar har av lättförståeliga skäl högtalarna avstängda. För att kunna höra något ljud från dessa datorer måste man ha ett par hörlurar med 3.5 mm-jack av den typ som används till mp3-spelare och liknande. Det är vår förhoppning att ni alla har tillgång till hörlurar, som ni kan ta med till laborationstillfällena!

    På datorerna i labsal MT9, måste hörlurarna vara inpluggade för att programmet skall gå att köra. Följ instruktionerna som finns här.

    Här finns filerna filesLab3.zip som behövs för laborationen.

Laboration 4
    Syftet med laborationen är att öva på att programmera med flerdimensionella fält. Den tillämpning ni kommer att arbeta med är digital bildbehandling.

    Här finns filerna filesLab4.zip som behövs för laborationen.

********** Laborationer under period 2 ***************

Det ingår två laborationer under del 2 av kursen

Laboration 1 (del 2 av kursen)

ÄNDRING ÄNDRING: Uppgifterna 14 (RobotYatzy) till slutet är frivilliga!

Vi gör en datorversion av tärningsspelet Yatzy. Här är Lab PM och här finns koden du utgår från: för JGrasp och för NetBeans
Planering; v1:Uppg 5-6, v2:Uppg 7-11, v3:Uppg 12-13.1, v4:Uppg 13.2: 14-17 frivilliga
Det kommer att finnas ett SISTA redovisningstillfälle för labben under tentaveckan.

Laboration 2 (del 2 av kursen)

Det blir ingen laboration 2, inställd.