Objektorienterad Programmering och Design
Informationen på dessa websidor hörför sig till kurstillfället som går läsperiod 2, höstterminen 2016. Vi kommer att uppdatera kurshemsidan under kursens gång, så kolla denna med jämna mellanrum.
Senaste nytt
- 20170501, Lösningsförslag till omtentamen från 10 april 2017 finns nu under Examination fliken.
- 20170131, Tiderna för granskningstillfällen finns nu under Examination fliken.
- 20170122, Lösningsförslag till tentamen från 10 januari 2017 finns nu under Examination fliken.
Older news…
- 20170501, Lösningsförslag till omtentamen från 10 april 2017 finns nu under Examination fliken.
- 20170131, Tiderna för granskningstillfällen finns nu under Examination fliken.
- 20170122, Lösningsförslag till tentamen från 10 januari 2017 finns nu under Examination fliken.
- 20161209, Vi uppdaterade beskrivningen av lab 3 lite grann. Anvisningar om berörde klasser kunde vara lite förvirrande och vi tog bort de.
- 20161201, En länk till implementation av
Signal
finns på Resurser sida.
- 20161130, Länken till websidan om design patterns finns på Resurser sida.
- 20161124, Mittmötets anteckningar hittar ni här.
- 20161117, En länk till implementation av
Either
finns på Resurser sida.
- 20161114, Labb 2 har släppts.
- 20161101, Vi har bokat fler labsalar och uppdaterat schemat, kolla TimeEdit.
- 20161101, IntelliJ var tyvärr inte installerat i SB huset, det blir fixat innan nästa labtillfälle.
- 20160920, Hemsidan för 2016 uppe i första version.
Less news…
Kursens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, övningar och laborationer. Föreläsningarna, tillsammans med kursboken Object-Oriented Design Using Java skall förmedla det teoretiska stoffet. Övningarna och laborationerna skall ge den praktiska erfarenheten med stoffet. Under övningspassen kommer ni arbeta i grupp med att lösa problem, som vi sen diskuterar i grupp. Syftet är att väcka tankar och funderingar kring de principer och mönster vi sen diskuterar på efterföljande föreläsning.
Översiktlig plan (preliminär):
-
Vecka 1: Introduktion, översikt, repetition, UML, testning
-
Vecka 2-3: Arv (inheritance), typer och subtyper
-
Vecka 4-5: Beroenden (dependencies), principer och mönster
-
Vecka 6: Tillstånd (state) och immutabilitet
-
Vecka 7: Diverse; Exceptions, threads, collections, …
-
Tentamen
Kursen avslutas med en skriftlig tentamen. För att bli godkänd på kursen måste man:
-
bli godkänd på de obligatoriska programmeringslaborationerna,
-
bli godkänd på den skriftliga tentamen.
Kursens mål
Se kursplanen i studieportalen.