Här finns ett spelexempel i CodeLite och C för Windows. Det använder alltså inte ARM cross compiler. Spelet använder ASCII-grafik i konsolen.
Ofta i grundkurser för C så får eleverna endast se massa små exempelsnuttar på kod. Här har ni ett lite större och därför mer realistiskt exempel på ett C-projekt. Ni kan se de för C så typiska typedef struct... definitionerna i .h-filerna före deklarationer av funktioner.
Spelet använder både arv (som i object-oriented programming) samt component-based programming.
Objektorientering: Structarna Player och Enemy etc "ärver" structen Object genom att inkludera en medlem av typ Object i structen.
Component-based programming: Struct Object innehåller en medlem properties som består av massa boolska flaggor av egenskaper som slås på/av för varje objekt. Dessa flaggor checkas sedan i de olika update-funktionerna:
enum {
UPDATE_POS_FROM_VEL = 1,
DEAD_OFF_SCREEN = 2,
CLAMP_TO_SCREEN = 4,
SCREEN_BORDER_BOUNCE = 8,
LETHAL_ON_EXPLODING = 16
} properties;