Cheating and academic integrity

Akademisk ärlighet innebär att du ger erkännade åt dem som hjälpt dig. Det betyder att om du får (betydande) hjälp från någon skall du ange detta.

Ett extremexempel: Om du tex inte klarat av att skriva ditt program och hittar en kopia av en annan labgrupps program i papperskorgen eller i skrivarens utmatningsfack och lämnar in den i ditt eget namn med en tydlig anteckning énligt:

“Detta är en kopia av grupp eptxx lab som jag hittade i papperskorgen.”

så visar du akademisk ärlighet. Du får naturligtvis inte godkännt på labben men det är inte heller “fusk”.

Så ett enkelt sätt att undvika fusk är att alltid ange vad man fått hjälp med och vem som givit hjälpen. Detta gäller även om man fått betydande hjälp av handledare men handledarhjälpen skall naturligtvis vara mer omfattande än hjälpen från tex andra elever för att behöva nämnas. Har man på detta sätt fått för mycket hjälp, vilket då kan avgöras av rättare eller mig, så kanske man får underkänt på labben, kanske får göra en ny (svårare) labb eller en extra uppgift men man kan inte anklagas för fusk.

Det är alltså inget fel att få hjälp bara man är noga med att ange vem som givit hjälpen och vad man fick hjälp med. Och man får se upp så man inte får för mycket hjälp om man vill bli godkänd.

Följande är tex taget från http://www.cs.ucl.ac.uk/teaching/ug/assess.htm#PLAGIARISM

3. Any quotation from the published or unpublished
   works of other persons must, therefore, be
   clearly identified as such by beingplaced
   inside quotation marks, and students should
   identify their sources as accurately and fully
   as possible.

4. A series of short quotations from several
   different sources, if not clearly identified as
   such, constitutes plagiarism just as much
   asdoes a single unacknowledged long quotation
   from a single source. Equally, if a student
   summarises another person's ideas, judgements,
   figures, diagrams or software, a reference to
   that person in the text must be made and the
   work referred to must be included in the
   bibliography.

Hur mycket får man då samarbeta?

Grundregeln är att det jobb du får “credit” för i kursen ska du göra själv. Varje individ måste själv komma fram till en förståelse av problemet och dess lösning. Under tiden du gör detta uppmuntras du att diskutera med andra, i första hand med labkompisen men även med andra kamrater eller en handledare. Men programmet ni skriver i gruppen måste komma ur ert eget arbete och bägge gruppmedlemmarna måste vara ordentligt insatta i vad ni gjort och varför. Vid redovisning av labbar ska båda i gruppen kunna redogöra i detalj även för vad labbkompisen skrivit.

När man skriver program kan det vara nödvändigt att fråga någon annan (en kamrat eller en handledare) om hjälp med att hitta fel i de program man skrivit. Detta är alltid tillåtet under förutsättning att hjälpen innebär just “hitta fel i något man själv skrivit” Detta behöver normalt inte anges.

Ibland diskuterar man olika lösningar med andra grupper som befinner sig på “samma kunskapsnivå”. Dvs bägge grupperna har gjort labben men kanske på olika sätt: “Jasså gjorde ni så, vi gjorde såhär istället”. Detta är också alltid tillåtet och behöver normalt inte anges.

Om man har frågor om tex Unix eller språkspecifika frågor (hur var det man skrev detta i Ada) så är det alltid tillåtet och behöver normalt inte anges. (Undantaget är naturligtvis laborationer som handlar om just dessa saker.)

Ibland kör man också fast. Även detta kan man få hjälp med förutsatt att du uppfyller följande villkor:

Vad är fusk?

Varje annan form av samarbete och utnyttjande av andras lösningar betraktas som fusk.

Om man tex “tar över” den andra gruppens ide och lösning, kanske till och med nästan skriver av den, då är det fusk (om man inte givit ett skriftligt erkännande enligt ovan men då blir man inte heller godkänd).

Det finns naturligtvis en gråzon mellan tillåtet samarbete och fusk som är mycket svår att bedöma. I denna gråzon brukar jag nöja mig med att varna för konsekvenserna (i den mån dessa fall överhuvudtaget kommer till mej). Vanligast är att labbar har exakt samma lösning eller exakt samma fel! dvs att de är mer eller mindre kopierade från varandra. I dessa fall är det aldrig någon tvekan om ATT någon fuskat utan bara en fråga om vem. De flesta av er vet också mycket väl var gränsen går.

Vad händer när någon fuskat?

Om vi hittar laborationer där vi misstänker fusk så blir automatiskt alla de inblandade grupperna misstänkta. (Detta brukar vara rätt obehagligt kanske mest för de oskyldiga grupperna med tanke på tänkbara straff). Alla inblandade studenter kommer att rapporteras till disciplinnämnden som kommer att granska ärendet och ta ett beslut om det. Om en student har fuskat, då bestämmer disciplinskommittén ett lämpligt straff som kan variera från en varning till en avstängning i flera veckor eller månader. En avstängning innebär att eleverna inte får delta i undervisningen eller göra tentamen, och dessutom (naturligtvis) får eleverna ingen “studiemedel” under den tiden.

Var medveten om att en student riskerar dessa påföljder även om en annan student kopierar sin lösning utan den vet om det. Därför ska varje student se till att hens lösningarna förvaras (både digitalt och på papper) på ett ställe som hen bara har tillgång till.

Här kan man läsa mer om akademisk hederlighet och fusk.

Vad gör man istället för att fuska då?

När man väl befinner sig i situationen att man överväger att fuska så är vissa naturliga lösningar troligen inte användbara tex att gå hem och plugga. Det enda vettiga alternativet är antagligen att prata med en handledare eller mig om vad ni åstadkommit och varför ni är försenade samt hur lång respit ni behöver. Handledarna har mandat att tex förlänga tiden från torsdag till fredag eller måndag (om ni åstadkommit något som dom tror kommer att vara klart då) annars får ni prata med mig.

Hur undviker man att bli oskyldigt misstänkt för fusk?

Tyvärr kan man bli misstänkt för fusk om någon tar en lista du skrivit ut på skrivaren eller en du slängt i papperskorgen och skriver av den. (Det brukar dock snart framgå vem som gjort labben och vem som skrivit av.) Hämta därför dina listor vid skrivaren och försvåra kopiering via papperskorg genom att riva sönder listorna en gång eller två.

Töm returfacket ofta.

Om du hjälper någon, och det tycker jag att du skall göra, och tycker att du gett väsentlig hjälp, så uppmana denne att ange det i sin labb.

Se till att läsrättigheterna på ditt konto är sådana att alla inte kan läsa dina filer.

Menu