Objekt-orienterad Programmering och Design (2018)
Övningar
Under övningspassen kommer ni arbeta i grupp med att lösa problem, som
vi sen diskuterar i grupp. Syftet är att väcka tankar och funderingar
kring de principer och mönster vi sen diskuterar på efterföljande
föreläsning.
Övningstillfällena är viktigare än föreläsningarna för ditt lärande!
Vid övningspassen är vi i E-studion (karta).
Ingång från Hörsalsvägen mitt emot HC-salarna, vid "Hubben".
Övningsuppgifter
Övningarna kommer länkas här under kursens gång.
- Övning 1-1: DrawPolygons.java
- Övning 1-2: UML
- Övning 2-1: Dynamic binding,
med kod (IntelliJ-projekt, zippat)
- Övning 2-2: Subclassing vs Delegation
- Övning 3-1: Subtyping och Variance, med kod
- Övning 3-2: Generics, med kod
- Övning 4-1: High cohesion, Low coupling, med kod
- Övning 4-2: Separation of Concern, med kod
- Övning 5-1: Factory, med kod
- Övning 5-2: Immutability, med kod
- Övning 6-1: Model-View-Controller, med kod
- Övning 6-2: Design by Contract, med kod
- Övning 7-1: Fler Design Patterns, med kod
- Övning 7-2: Lambdas, med kod
- Övning 8-1: Retrospektiv övning, med material
- Övning 8-2: Muntarollspel, med muntamanus
Uppdaterad: 7 March 2018
av Niklas Broberg