Kandidatarbetesprocess vid
Data- och Informationsteknik 17/18
Inlämning av projektförslag
Inlämning av projektförslag sker via mail till följande adress: kand.cse@chalmers.se
Deadline: 2017-10-02 (23:59)
Mall för projektförslag
Ett projektförslag ska innehålla följande information:
- Bakgrund
- Beskriv området, "set the scene", och förklara för de studenter som ska välja projektet varför det är relevant.
Studenter är mycket mer benägna att välja projekt där de direkt kan se, och relatera till, nyttan av projektet.
Detta kan till exempel innebära att projektet löser ett konkret problem som väljande studenter kan relatera till;
eller att projektet är relevant för aktiv forskning, och att detta beskrivs tydligt.
- Projektbeskrivning
- Beskriv det specifika problemet med lagom detaljnivå (se nedan). Om projektet ska resultera i någon form av produkt,
beskriv vad som förväntas av denna produkt. Förklara även vilken eller vilka vetenskapliga områden som är relevanta för projektet.
- Mer information
- En eller flera länkar och referenser till material där intresserade studenter kan lära sig mer om området och vad problemet innebär.
Notera att vi inte förväntar oss material som ska användas i projektets utförande - studenterna som utför projektet förväntas göra
relevant litteraturinläsning. Detta bör snarare vara länkar till introduktionsmaterial som kan hjälpa presumptiva studenter att förstå
projektet och avgöra om det är något de vill välja. YouTube-länkar är (minst) lika värdefulla som länkar till akademiskt material.
- Handledare
- Den lärare som kommer att handleda projektet, om det blir av (dvs valt av tillräckligt många studenter). Förslag som har en handledare
angiven har större chans att bli antagna. För förslag utan angiven handledare kommer vi försöka hitta en, men vi kan inte garantera att
vi hittar en.
- Särskilda förkunskaper
- Ämneskunskap som behövs redan från början för att kunna delta i projektet. Notera att detta inte är något som kollas formellt, utan
ska ses som en guide till studenter som funderar på att välja projektet. Projektets handledare kommer att kontrollera när projektet startar
att alla deltagare har rimliga förkunskaper för att delta.
Relevanta lärandemål och konsekvenser
Lärandemålen för kandidatarbeteskursen anger (bland annat) följande, relevant för projektförslag:
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Detta har följande konsekvenser för projektförslag:
- Projektet ska vara relaterat till huvudområdet för de studenter som utför projektet. För DV-, IT- och D-studenter borde detta vara uppenbart, alla projekt som ges av någon av våra institutioner kommer att vara relaterat till data- och informationsteknik oavsett. För att projekt ska kunna öppnas för studenter från andra program måste projektet relatera till respektive programs huvudområde; studenter från I, E, Z, TM och TF är de vanligaste, men alla studieprogram är möjliga.
- Projektet ska ha en koppling till forskning. Till skillnad från projekt på Master-nivå finns inga krav på att ett kandidatarbete ska producera nya resultat. Vad som krävs är däremot att det finns ett behov för studenterna i projektet att läsa in sig på, och relatera till, vetenskapligt material relvant inom någon fokus-domän, samt användning av tillämpliga vetenskapliga metoder. Rena implementationsprojekt är ofta inte lämpliga; undantaget är implementation av prototyper eller case studies direkt relaterade till forskning.
- Studenterna som utför projektet ska förhålla sig till en problemformulering, och självständigt söka och utvärdera information som behövs för att lösa problemet. Detta innebär å ena sidan att problemet måste vara tydligt; ett förslag ska ange vilket problem som ska lösas, inte bara peka på en intressant problemdomän. Å andra sidan ska projektförslaget inte specificera hur problemet ska lösas; det måste finnas tillräckligt med utrymme för studenterna att själva finna lösningar.
Länkar
Presentationen 13/9.
Förra årets projektförslag.