Index of /edu/year/2016/course/exercises/tictactoe

[ICO]NameLast modifiedSizeDescription

[PARENTDIR]Parent Directory   -  

README.html

Tic-Tac-Toe

Spelet Tic-Tac-Toe eller tre-i-rad som många kallar den: Två spelare som ska turas om att lägga kryss (X) resp. nolla (O) på ett rutnät (3x3). Spelaren som först får tre i rad vinner. Programmet läser in vilken ruta man vill placera sitt tecken på.

Delmoment

  1. Fördelaktigt att ha gjort control_flow uppgiften men inget krav Svårighetsgrad 1.

  2. Skapa ett rutnät för spelet i konsollen och skriv en funktion printGameArea() som visar den Svårighetsgrad 1. Tips: Gör det enkelt, använd lista med 9 element. Testa hårdkoda in tecknen och printa ut.

  3. Skapa en funktion placeSign() som givet en position och tecken sätter tecknet på rätt position i rutnätet Svårighetsgrad 1.

  4. Ha en play() funktion där spellogiken ligger. Byt tur mellan två spelare och använd dig av föregående funktion för att sätta ut tecknen. Svårighetsgrad 1.

  5. Modifiera funktionen placeSign() så att den hanterar felaktig position, t.ex utanför rutnätet eller att en position är redan upptagen. Svårighetsgrad 1.

  6. Skapa en funktion hasThreeInRow() som tar in ett tecken och avgör om man har vunnit. Tips: Skriv alla möjliga fall för enkelhetens skull. Eller skriv någon algoritm. Svårighetsgrad 1.

  7. Modifiera funktionen play() som nu ska använda sig av hasThreeInRow() dvs man ska kunna vinna. Svårighetsgrad 1.

  8. Modifiera funktionen play() så att det kan bli oavjort. Svårighetsgrad 1.

Externa bibliotek

*(inga)