Index of /edu/year/2016/course/exercises/plot_2d

[ICO]NameLast modifiedSizeDescription

[PARENTDIR]Parent Directory   -  

README.html

Plot 2d

Skriv en grafritare som kan rita en funktion y = f(x) i två dimensioner över ett givet intervall. Till exempel, rita 3*sin(x)-x över 0<x<2pi.

Delmoment

  1. Rita en linje i ett fönster med 640x480 pixlar mha pygame.draw.line(...), dvs få grafiken att överhuvudtaget fungera. Svårighetsgrad 2.
  2. Antag ett koordinatsystem med y positivt uppåt och x positivt åt höger, dvs som man brukar rita dem i matten. Skapa en funktion för att omvandla en koordinat i detta system till en "pixel-position" i fönstret (dvs y positiv nedåt). Denna kan lätt kontrolleras mha att rita linjer enligt 1. Till exempel [0,0] -> [0,480]. Svårighetsgrad 2.
  3. I omvandlingsfunktionen: ta nu även hänsyn till skala - gör så att fönstret utgör området 0<x<10 och 0<y<10 snarare än 0<x<640 etc. Till exempel [5,0] -> [320, 480]. Svårighetsgrad 2.
  4. Skapa en funktion som omvandlar en matematisk funktion f till N koordinater [x, y] med jämna mellanrum. Till exempel f(x)=2*x -> [[0,0],[1,2],...,[5,10]] Svårighetsgrad 3.
  5. Omvandla de N koordinaterna till en lista av pixel-positioner. Svårighetsgrad 2.
  6. Rita ut funktionen genom att stoppa in listan av positioner till pygame.draw.lines(...). Svårighetsgrad 2.

Utbyggnad

Externa bibliotek: