Index of /edu/year/2016/course/exercises/adventure

[ICO]NameLast modifiedSizeDescription

[PARENTDIR]Parent Directory   -  

README.html

Adventure game

Text-baserat äventyrsspel: Utforska en värld, plats för plats, och interagera med världen med hjälp av text-kommandon.

Tips

Börja med en väldigt enkel värld, och se till att de grundläggande funktionerna är korrekta. Separera koden för att skapa världen ("model") från koden som hanterar dessa funktioner ("controller"). En lämplig uppdelning kan vara att ha en fil för datamodellen, en separat fil för datan som använder sig av denna modell (den konkreta "världen"), samt en fil som styr själva spelet.

Skapa gärna ett roligt äventyr, men ha i åtanke att det inte är på att utveckla spelets innehåll ni lär er, utan på dess olika funktioner.

Delmoment

  1. Skapa en klass för platser i världen. Fundera över vilka attribut som utmärker en plats. Skapa ett par olika platser som objekt (i separat fil, se ovan).
  2. Skapa en funktion move(direction) som kan flytta spelaren mellan platser.
  3. Skapa en funktion look som beskriver nuvarande eller angränsande platser.
  4. Skapa en funktion som lyssnar på input från användaren, och agerar i enlighet med det kommando användaren angivit.
  5. Sätt ihop byggstenarna till ett spel.

Utbyggnad