Objekt-orienterad Programmering och Design (2016)
Övningar
Under övningspassen kommer ni arbeta i grupp med att lösa problem, som
vi sen diskuterar i grupp. Syftet är att väcka tankar och funderingar
kring de principer och mönster vi sen diskuterar på efterföljande
föreläsning.
Övningstillfällena är viktigare än föreläsningarna för ditt lärande!
Vid övningspassen är vi i E-studion (karta).
Ingång från Hörsalsvägen mitt emot HC-salarna, vid "Hubben".
Övningsuppgifter
Övningarna kommer länkas här under kursens gång.
- Övning 1-1: DrawPolygons.java
- Övning 1-2: UML
- Övning 2-2: Dynamic binding, med kod (IntelliJ-projekt, zippat)
- Övning 3-1: Subclassing vs Delegation
- Övning 3-2: Subtyping och Variance, med kod
- Övning 4-1: Generics, med kod
- Övning 4-2: High cohesion, Low coupling, med kod
- Övning 5-1: Separation of Concern, med kod
- Övning 5-2: Factory Method, med kod
- Övning 6-1: Model-View-Controller, med kod
- Övning 6-2: Immutability, med kod
- Övning 7-1: Fler Design Patterns, med kod
- Övning 7-2: Lambdas, med kod
Uppdaterad: 2 March 2016
av Niklas Broberg