Datum: 2015-09-30
Närvarande: Emil + alla utom en av kursrepresentanterna
Nästan alla som kursrepresentanterna har pratat med är positiva till hur kursen fungerar.
Föreläsningarna
Live-programmering är bra.
- Bra att kunna följa med med laptop
- Bra att se syntax
Socrative är ganska bra.
- Studenten blir mer aktiv och får feedback på hur man ligger till
- Läraren får en överblick över hur väl studenterna förstår
Vissa upplever att Emil går igenom slides för fort.
- Emils svar: Jag brukar nästan bara använda slides när det inte finns tid att live-programmera, så det är på ett sätt meningen att det ska gå fort. Det finns tyvärr inte tid att gå in på allt i föreläsningarna. Men jag ska ha detta i åtanke framöver.
Det skulle vara bra att se mer av koden vid live-programmering. Oftast syns bara ett 20-tal rader.
- Emils svar: Jag ska testa att ha editorn i helskärmsläge istället.
I framtiden kunde det kanske vara bra att göra så att live-koden automatiskt laddas upp nånstans varje gång den sparas.
Det är svårt att tyda slides utan att vara med på föreläsningen. Fyll på med mer text?
Föreläsningarna ligger inte i fas med labbarna.
- Emils svar: Detta är delvis pga. att lab-deadlines fick skjutas upp jämfört med den ursprungliga planen. Det fanns också en tanke om att det är bra att ligga lite före ifall jag t.ex. blir sjuk och måste ställa in föreläsningar.
- Det finns möjlighet att t.ex. lägga in en bubbla i läsvecka 6 så att allt därefter förskjuts en halv vecka.
- Vi på mötet bestämde dock att detta inte ska göras.
Labbarna
Man lär sig mycket på labbarna.
Handledarna är bra på att hjälpa!
Ibland får man vänta länge på hjälp i labbsalen. Detta beror till viss del på att vissa grupper tar väldigt mycket tid i anspråk.
- Emils svar: Vi har som policy att man inte ska stanna längre än 15 min hos en grupp. Jag ska ta upp detta igen med handledarna.
Rättningstiderna har i många fall varit för långa.
- Emils svar: Man ska som längst behöva vänta 3 arbetsdagar efter deadline. Jag ska ta upp detta med handledarna så att vi undviker långa rättningscykler framöver.
Det skulle vara bra med fler exempel på liknande uppgifter inför labbarna.
Skulle vara bra att presentera lösningar på labbarna. Som student skulle det vara intressant att se om ens lösning är bra eller om den kan förbättras.
- Emils svar: Detta låter som en mycket bra idé, men ett problem är att final deadlines ligger ganska sent i kursen. Dessutom är det studenter som av olika anledningar får lämna in efter final deadline (t.ex. om man har missat en labb och får en ny chans i slutet av kursen).
Gruppindelningen är orättvis för vissa.
- Ibland är det en person som gör hela jobbet. Det är svårt att säga till om detta.
- Den som inte hittar någon partner eller förlorar sin partner får svårare att klara av kursen.
- Emils svar: Efter att ha talat med kollegor (efter mötet) så måste jag säga att det inte är mycket jag kan göra åt detta problem. Eftersom labbarna är en del av kursens examination så får jag hålla mig till dom regler som gäller. Jag kan t.ex. inte göra labben lättare för en grupp som har inbördes problem. Det blir väldigt svårt att sätta gränser om man börjar göra på det sättet. Samma problem finns i andra kurser, och problemet skulle i så fall behöva lösas generellt för alla kurser.
- Vi tog upp möjligheten att kanske tillåta grupper om 3 i vissa specialfall. Men detta är inte heller möjligt, av samma anledning som ovan.
Övningarna
Övninvarna upplevs som mindre viktiga än labbarna. Man kanske inte förstår att övningarna (delvis) är till som förberedelse för labbarna.
(Kommentar jag fick innan mötet:) Handledarna skulle kunna vara mer aktiva i att fråga om grupperna vill ha hjälp.
Det skulle vara bättre att ha mer interaktiv övning ihop med läraren. T.ex. kan man dela upp sig i grupper och jobba med en övning. Sen träffas man och diskuterar olika lösningar tillsammans med läraren.
Tentan
Det är inte uppenbart vad som gäller om man t.ex. får 3 poäng på del 1 och 1 poäng på del 2. Blir man godkänd då?
- Svar: Ja – jag ska förtydliga detta i tentatexten.
Diverse:
Någon tyckte det är underligt att materialet är på engelska när kursen ges på svenska.