public class Ex2{

	//Gravitationskostant
	public final static double G = 9.82;

	// Skriv en metod som tar emot två heltalsparametrar som anger minsta och största värdet.
	// returnera sedan ett slumpat heltalsvärde som ligger mellan de angivna minsta och största värdet.
	// undersök klasserna Math och Random vilka innehåller metoder som kan vara till hjälp
	public static int getRand( int min, int max){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Skriv en metod som tar 3 heltals parametrar och returnerar deras medelvärde.
	public static int calcAvarage1( int a, int b, int c){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Metoden ovan ger inte ett exakt svar. Vad beror detta på?
	// Gör de förändringar som behövs för koden i metoden, parametrar och returvärde för att ett exakt
	// medelvärde skall beräknas. Tänk på att datatyper kan behövas ändras på även i metod signaturen.
	public static int calcAvarage2( int a, int b, int c){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Skriv en metod som tar emot en godtyckligt stor heltals array och sedan beräknar medelvärde.
	// Svaret på beräkningen skall returneras.
	public static double calcAvarage3( int [] intArray ){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Skapa en metod som slumpar värden i en array( använd arrayen som kallas "arr" nedan i metoden).
	// beräkna sedan medelvärdet på alla värden i arrayen arr och skriv ut på skärmen.
	// Använd metoderna getRand och calcAverage3 som du skapat ovan.
	public static void calcAverageFromRandomArray(){
		int [] arr = new int[100];
		// ToDo Skriv din kod som fyller arr med slumpmässiga värden.

		// ToDo Skriv din kod som beräknar medelvärdet på de tal som finns i arr.

		// ToDo Skriv ut resultatet på det bräknade medelvärdet.
	}

	// Skriv en metod som tar emot två flyttal och sedan returnerar sant om de är lika.
	// Varför är det inte lämpligt att i denna metod jämföra parametrarna genom ->  "leftValue==rightValue" ?
	// Efter att du gett svar på detta så definera "lika värde" som att flyttalen
	// endast skiljer åt med 0.001 (med detta menas att rightValue och
	//leftValue är lika om de endast skiljer med 0.001).
	public static boolean compare( double leftValue, double rightValue ){
		//ToDo Skriv din kod...
		return false;
	}

	// Skriv en metod som konverterar en vinkel som är i Grader
	// och returnerar en vinkel som är i Radianer
	public static double toRadian( double angle ){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Skriv en metod som utför beräkningen [(hastighet^2)* (sin( vinkel ))^2] / (2 * Gravitationskonstanten).
	// parametern vinkel som kallas rad nedan skall ta emot ett värde som är i Radianer.
	// Gravitationskonstanten är definierat högst upp i klassen som G(Använd denna).
	// Svaret på beräkningen returneras naturligtvis som returvärde.
	// Använd dig av lämpliga metoder och konstanter från java.lang.Math för att utföra beräkningarna.
	public static double calcHight( double rad, double velocity ){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Skriv en metod som utför beräkningen [(hastighet^2)* sin( 2 * vinkel ) ] / (Gravitationskonstanten).
	// parametern vinkel som kallas rad nedan skall ta emot ett värde som är i Radianer.
	// Gravitationskonstanten är definierat högst upp i klassen som G(Använd denna).
	// Svaret på beräkningen returneras naturligtvis som returvärde.
	// Använd dig av lämpliga metoder och konstanter från java.lang.Math för att utföra beräkningarna.
	public static double calcDistance( double rad , double velocity ){
		//ToDo Skriv din kod...
		return 0;
	}

	// Använd dig av tre ovan nämnda metoder för att göra en utskrift där kasthöjd och kastlängd visas.
	// Parametrar till metoden skall vara en vinkel i Grader samt en hastighet.
	// Tänk på att vinkeln skall konverteras till radianer innan den kan användas i beräkningsmetoderna ovan.
	public static void printHightAndDistance( double angle, double velocity ){
		//ToDo Skriv din kod...
	}

	public static void main( String[] args ){
		//ToDo Skriv din egen testkod för att testa ovan beskrivna metoder.
		// Gör detta efter varje metod som du gjort klart.
	}
}