Fortlöpande information om kursen ges på denna webbsida. Innehållet kan förändras. Det är därför viktigt att man besöker den regelbundet.
På länken Senaste nytt på GUL finns information om sådant som är aktuellt. Det kan t.ex. gälla planerade aktiviteter och schemaändringar.
På denna sida finns också en planering där man för varje lektion kan se vilka avsnitt och övningar som skall behandlats. För de olika laborationerna gäller att de skall vara inlämnade senast vissa datum. Uppgifter om detta ges i de separata PM som beskriver laborationerna.
Jan Skansholm tel. 772 10 12
Handledare:
Emil Djupfeldt, djupfeld (at) student (punkt) chalmers (punkt) se
Oscar Utbult, oscaru (at) student (punkt) chalmers (punkt) se
Skansholm,
Java direkt
med Swing,
Studentlitteratur
OBS! Om du inte har boken tidigare så skaffa 6:e upplagan.
Boken finns på
Cremona på Chalmers och hos de vanliga nätbokhandlarna.
Det finns en webbsida som hör till boken. Där finns bl.a. diverse hjälpklasser, programexempel samt lösningar till alla övningsexempel.
Du får lära dig hur man programmerar i ett objektorienterat programspråk. Språket Java med det grafiska biblioteket Swing skall användas. Själva språket Java är kanske inte så komplicerat, men det finns en mycket omfattande samling av standardklasser vilka man brukar använda sig av. Vi kommer inte att hinna gå igenom alla dessa och alla delar av språket, utan får koncentrera oss på det som är viktigast och mest grundläggande.
Kursen har en utpräglat praktisk inriktning. Undervisningen består av föreläsningar, övningar och laborationer. Det är relativt få föreläsningar och övningar och du som läser kursen måste räkna med att arbeta mycket på egen hand.
Här följer en sammanställning av
vilka avsnitt i kursboken som ingår.
(Denna gäller om du har den 6:e upplagan av kursboken.)
Kapitel 1.
Ingår, utom 1.16
Kapitel 2. Ingår i sin helhet
Kapitel 3. Ingår, utom 3.10.2
Kapitel 4. Ingår i sin helhet
Kapitel 5. Ingår, utom 5.4.2.
Avsnitt 5.6 kan läsas översiktligt.
Kapitel 6. Ingår, utom 6.11, 6.14 och 6.16.
Avsnitten 6.5, 6.8, 6.9 och 6.10 kan läsas översiktligt.
Kapitel 7. Ingår, utom 7.4
Kapitel 8. Här ingår endast 8.1.1-.8.1.4.
Dessutom bör man läsa avsnitt 8.4 översiktligt.
Kapitel 9. Ingår, utom 9.3, 9.5 och
9.10.
Kapitel 10. Ingår, utom 10.9 och 10.10 (vilka dock ingår
i fortsättningskursen DIT950).
Avsnitt 10.12 innehåller
ett exempel och kan läsas översiktligt.
Kapitel 11. Endast 11.4 ingår, översiktligt. (Resten av
kapitlet ingår i fortsättningskursen.)
Kapitel 12. Här ingår 12.1-12.4 samt 12.7. Avsnitt 12.5
kan läsas översiktligt.
Materialet i avsnitt 12.10 introduceras och tas upp
igen i fortsättningskursen.
Kapitel 13. Utgår helt (men ingår i
fortsättningskursen).
Kapitel 14. Här ingår bara avsnitten 14.1.1 - 14.1.3,
vilka kan läsas översiktligt.
Kapitel 15. Utgår helt, men kan läsas om man är
intresserad.
Kapitel 16. Här ingår bara avsnittet 16.4.2
Kapitel 17. Utgår helt (men ingår i fortsättningskursen)
Kapitel 18. Utgår helt
Kapitel 19. Här ingår endast avsnitt 19.4. Avsnitten
19.1, 19.2 och 19.3 kan läsas kursivt.
Övningarna sker i en eller två mindre grupper.
Vid övningarna är det meningen att man skall konstruera enkla datorprogram. Detta görs dels av övningsledaren (på tavlan) och dels av studenterna själva (vid datorn eller med papper och penna). Övningsuppgifterna är främst hämtade ur kursboken. Lösningar till uppgifterna finns på bokens webbsida. Här finns en tabell som översätter övningsnummer i upplaga 6 av boken till upplaga 5.
I kursen ingår tre s.k. laborationer. Laborationerna sker vid dator och utförs i grupper med två studenter i varje grupp. Laborationerna beskrivs i separata PM.
![]() |
Laboration nummer
1 (PM
till laboration 1) är egentligen en enkel "uppmjukning" inför de
följande laborationerna. I denna får du möjlighet att praktiskt lära dig hur
man kompilerar och kör Javaprogram. Laborationen ger också
träning i grundläggande programmeringsteknik. Laboration nummer 1 skall vara
klar och lämnas in
senast 2011-11-11. |
![]() |
Laboration nummer
2 (PM
till laboration 2) handlar om konstruktion av en enkel klass. Denna
laboration hjälper dig att förstå de grundläggande objektorienterade
begreppen. Laboration nummer 2 skall vara klar och lämnas in
senast 2011-11-25. |
![]() |
Laboration nummer
3 (PM
till laboration 3 ) är lite mer komplicerad. Den går ut på att skriva
ett spel med grafiskt användargränssnitt. Laboration nummer 3 skall vara
klar och lämnas in
senast 2011-12-09. |
Om man fått retur på någon laboration måste man lämna in en rättad version senast en vecka efter det att man fått returen. För varje laboration gäller att sista dag för godkännande av laborationen är två veckor efter sista inlämningsdag.
Det är mycket viktigt att man håller inlämningstiderna. Fire-systemet blockerar nämligen automatiskt inlämning och godkännande efter de angivna datumen. Det går alltså inte att lämna in laborationer för sent.
Inlämning av laborationer sker med hjälp av systemet
Fire som man
kan nå med hjälp av en vanlig webbläsare.
För att lämna in laborationer går man till
Fire-startsidan för
denna kurs. (Om du får meddelandet att det uppstått ett problem med webbplatsens
säkerhetscertifikat kan du lugnt gå vidare, trots att det inte rekommenderas.)
Användarmanual för studenter finns i
Fire - Student
Documentation.
Tiderna följer det publicerade schemat på GUL. Vid tiderna för laborationer är datorerna reserverade för denna kurs och det finns dessutom minst en handledare tillgänglig.
Det är inte obligatorisk närvaro vid de schemalagda laborationstillfällena. Man får naturligtvis även arbeta med sina laborationer vid andra tider om man hittar någon ledig dator. Det är också tillåtet att konstruera sina program på någon annan dator, t.ex. en PC som man har hemma. I så fall måste man, när programmet är klart, ta med en kopia på programmet och demonstrera det för en handledare.
För varje laboration finns ett datum när den senast måste vara klar och inlämnad. Det är mycket viktigt att man håller dessa tider.
För att bli godkänd på kursen måste man dels ha lämnat in samtliga obligatoriska laborationer och fått dem godkända och dels blivit godkänd på tentamen. En skriftlig tentamen på programmeringsmomentet anordnas vid kursens slut. På tentamen sätts graderade betyg. Tillåtet hjälpmedel på tentamen är kursboken Java direkt med Swing (valfri upplaga). Inga kalkylatorer är tillåtna.
Datum för tentamen finns angivet på sidan http://www.chalmers.se/cse/SV/utbildning/grundutbildning/tentainformation.
Tentamen 1 med lösningar.
Tentamen 2 med lösningar.