Länk till förra årets kurshemsida 2005 finns här.
Länk till fortsättningskursen EDA425 Avancerad Datorgrafik finns här.
![]() |
Föreläsning | Läsanvisningar | Laboration | Deadlines |
Lv 1 | |||
Tis 5/9 Föreläsning 1 - Introduction | OH 1-16 | ||
Fre 8/9 Föreläsning 2 - Pipeline and OpenGL Overview | pipeline.pdf, simpleapp.zip - testapplikationen vi gick igenom, crash course in VC++.zip | ||
Självstudier - Språk (frivilligt) | Språk.pdf - Endast översiktligt och i den mån det är av intresse för dig | ||
Lv 2 | |||
Tisd 12/9 Föreläsning 3 - Vectors and Transforms | vectors and transforms.pdf, OH 27-44, "Från värld till skärm" förutom kapitel 10, "Introduktion till OpenGL" kap 1-9, Frivilligt: Angel kap 4 sid 157-228 | ||
Fre 15/9 Föreläsning 4 - OpenGL - a quick guide | OpenGL.pdf, OH 51-64, OH 257-263, OH 292-297, OH 328-332 | Lab1 | |
Självstudier - Navigering | OH 80-91 | ||
Lv 3 | |||
Tis 19/9 Föreläsning 5 - Shading | shading.pdf , OH 92-101, "Cook-Torrance Shading.pdf" (lösenordsskyddad - se ovan) , "Introduktion till OpenGL" (kap 11 Färg, 22 Belysning samt 28 Färgblandning), Frivilligt: Angel kap 6. | minilab1 (obs - minilab2 görs senare) | |
Självstudier - Färg och Format | OH 303-308 | ||
Fre 22/9 Föreläsning 6 - Rasterization, Depth Sorting and Culling | Rasterization, Depth Sorting and Culling.pdf , OH 17-26, OH 65-79 och OH 281-282, Frivilligt: Angel kap 7. | ||
Självstudier - Postscript | Postscript | ||
Lv 4 | |||
Tis 26/9 Föreläsning 7 - Textures | texturing OH 139-174, OH 201, OH 228-230, OH 284-291, OH 326 samt "Från värld till skärm" kap 10, Frivilligt: Angel kap 8. | Lab2 | Tis 26/9 Lab1 + minilab1 |
Självstudier: Texturer i Art of Illusion samt Perlin-brus | OH 175-200 | ||
Fre 29/9 Föreläsning 8 - Ray Tracing and Radiosity | Ray Tracing and Radiosity.pdf, OH 102-113, OH 264-280, Frivilligt: Angel kap 12 (12.6, 12.7 samt 12.8 är överkurs). | minilab2 | |
Självstudier - Animering | OH 202-227 | ||
Lv 5 | |||
Tis 3/10 Föreläsning 9 - Curves and Surfaces | Curves and Surfaces.pdf , OH 114-138, Kurv- och ytapproximation med polynom, "Introduktion till OpenGL" avsnitt 24 sid:34-38, Frivilligt: Angel kap 11 sid:569-624. | Lab3 | Tors 5/10 minilab2 |
Fre 6/10 Inställd | |||
Lv 6 | |||
Tis 10/10 Föreläsning 10 - Vertex and Fragment Shaders | Vertex and Fragment Shaders.pdf , OH 231-256, Frivilligt: Angel kap 9 sid:449-493. Snabbrepetition av vektorer: vectors.zip (lösenordsskyddad - se ovan) | Tis 10/10 Lab2 | |
Självstudier - Stereografik | OH 321-325 | ||
Fre 13/10 Föreläsning 11 - Shadows and Reflections | shadrefl.pdf , OH 298-302 | labmultiplayer3D.zip | |
Självstudier - endast för GU - Bildbehandling för datorgrafiker | bildbehandling.pdf | ||
Lv 7 | |||
Fre 20/10 Föreläsning 12 - Repetition | repetition.pdf, OH 309-320 | Fre 27/10 lv8 Lab3 samt multiplayer3D |