Yatzy
Uppgiften består i att skriva ett grafiskt program för att spela Yatzy.
Här finns de färdigskrivna klasserna GraphicDice,
Dice, FiveDices, Yatzy och PlayEngine
som ni skall använda i laborationen, samt klasserna GraphicTestScore och
Model
för att testa att er implementation av klassen ScoreCard fungerar.
Hur programmet skall fungera
Nedan finns en applet som visar hur ert färdiga program skall fungera. Testa gärna!
(Om du inte ser ett Yatzy program nedan beror det antagligen på att du inte har någon Java plugin installerat. Om du vill testa appleten så behöver du installera detta.
Se följande sida för information om hur man installerar Java plugin:
How do I enable Java in my web browser?)
Dokumentation
Laboration 7 skall dokumenteras. Innan dokumentationen lämnas in
skall laborationen demonstreras för och testköras av en handledare. Vid
detta demonstrationstillfälle skall båda deltagarna i laborationsgruppen
vara närvarande och kunna svara på frågor om lösningen.
Dokumentationen av laborationerna skall innehålla en beskrivning av
vad programmet gör, hur programmet är uppbyggt, en
handhavandebeskrivning som förklarar hur man kör programmet samt en
programlistning. Ett exempel på hur en laboration kan dokumenteras
finner du i dokumentet "Att
skriva labrapporter". Observera att detta är ett exempel, du behöver
således inte nödvändigtvis ha med alla rubriker. Dock är en beskrivning
av programmets uppbyggnad och rubriken Problem och reflektioner
obligatoriskt.
|