Hemsidan
Senaste nytt
Föreläsningar
Övningar
Laborationer
Viktiga datum
Examination
Övriga resurser
Fusk och akademisk ärlighet

Ansvarig:
Christer Carlsson

Uppdaterad:
30 Oct, 2012

CHALMERS - Data- och informationsteknik
Data- och informationsteknik


TDA540 - Objektorienterad Programmering



Informationen på dessa WWW-sidor hörför sig till
kurstillfället som går höstterminen 2012


 

Yatzy

Uppgiften består i att skriva ett grafiskt program för att spela Yatzy.

Här finns de färdigskrivna klasserna GraphicDice, Dice, FiveDices, Yatzy och PlayEngine som ni skall använda i laborationen, samt klasserna GraphicTestScore och Model för att testa att er implementation av klassen ScoreCard fungerar.

Hur programmet skall fungera

Nedan finns en applet som visar hur ert färdiga program skall fungera. Testa gärna!
(Om du inte ser ett Yatzy program nedan beror det antagligen på att du inte har någon Java plugin installerat. Om du vill testa appleten så behöver du installera detta. Se följande sida för information om hur man installerar Java plugin: How do I enable Java in my web browser?)

Dokumentation

Laboration 7 skall dokumenteras. Innan dokumentationen lämnas in skall laborationen demonstreras för och testköras av en handledare. Vid detta demonstrationstillfälle skall båda deltagarna i laborationsgruppen vara närvarande och kunna svara på frågor om lösningen.

Dokumentationen av laborationerna skall innehålla en beskrivning av vad programmet gör, hur programmet är uppbyggt, en handhavandebeskrivning som förklarar hur man kör programmet samt en programlistning. Ett exempel på hur en laboration kan dokumenteras finner du i dokumentet "Att skriva labrapporter". Observera att detta är ett exempel, du behöver således inte nödvändigtvis ha med alla rubriker. Dock är en beskrivning av programmets uppbyggnad och rubriken Problem och reflektioner obligatoriskt.