Datorteknik logo


TDA360 / INN 220 - Datorgrafik 2006 lp1
(Eng: Computer Graphics)
Kursansvarig är: Ulf Assarsson

Originalkursen är skapad av Magnus Bondesson.

Länk till förra årets kurshemsida 2005 finns här.
Länk till fortsättningskursen EDA425 Avancerad Datorgrafik finns här.

Nyheter:
Schema



KURS-PM

Poäng: CTH: 4p, GU: 5p
Kursledare: Ulf Assarsson, tel ankn 1775 (7721775 utifrån), rum 4115, vån 4 korridoren utefter Rännvägen, ED-huset E-post: se ovan.
Laborationshandledare: Johan Henriksson (mahogny@areta.org) samt Ulf Assarsson
Kursens webbsida: http://www.ce.chalmers.se/edu/course/TDA360/
Kursens syfte enligt studieplanen: Kursen avser att ge grundläggande kännedom om principer för framställning av bilder i olika former med hjälp av dator (datorgrafik). Viss kännedom ges även om utrustning, programvara och datoranalys av bilder (bildbehandling). Tyngdpunkten ligger på datorgrafik. CTH har en separat bildbehandlingskurs. Därför är det i kursen ingående orienterande bildbehandlingsavsnittet huvudsakligen avsett för GU-studerande.

Kurslitteratur: I år finns ingen obligatorisk kurslitteratur från förlagen. Du kommer att kunna klara kursen med det material som delas ut. Dock följer kursen till stora delar innehållet i Angels bok, så det är den som rekommenderas. Laborationer Föreläsningar
Tisdagar 8-10 HB1, (Torsdagar 15-17 HB2 Reserv), Fredagar13-15 HB1.
Följande plan kan komma att ändras. Till varje föreläsning kommer successivt att kompletteras med läsanvisningar med länkar till föreläsningsanteckningarna + extramaterial som ingår i kursen och skall läsas på inför tentamen. De OH som anges finns länkade nedan.
Under "laboration" anges efter vilket föreläsningstillfälle det är lämpligt att påbörja angiven laboration.
Lösenordsskyddade filer packas upp med lösenord "datorgrafik".

Föreläsning Läsanvisningar Laboration Deadlines
Lv 1
Tis 5/9 Föreläsning 1 - Introduction OH 1-16
Fre 8/9 Föreläsning 2 - Pipeline and OpenGL Overview pipeline.pdf, simpleapp.zip - testapplikationen vi gick igenom, crash course in VC++.zip
Självstudier - Språk (frivilligt) Språk.pdf - Endast översiktligt och i den mån det är av intresse för dig
Lv 2
Tisd 12/9 Föreläsning 3 - Vectors and Transforms vectors and transforms.pdf, OH 27-44, "Från värld till skärm" förutom kapitel 10, "Introduktion till OpenGL" kap 1-9, Frivilligt: Angel kap 4 sid 157-228
Fre 15/9 Föreläsning 4 - OpenGL - a quick guide OpenGL.pdf, OH 51-64, OH 257-263, OH 292-297, OH 328-332 Lab1
Självstudier - Navigering OH 80-91
Lv 3
Tis 19/9 Föreläsning 5 - Shading shading.pdf , OH 92-101, "Cook-Torrance Shading.pdf" (lösenordsskyddad - se ovan) , "Introduktion till OpenGL" (kap 11 Färg, 22 Belysning samt 28 Färgblandning), Frivilligt: Angel kap 6. minilab1 (obs - minilab2 görs senare)
Självstudier - Färg och Format OH 303-308
Fre 22/9 Föreläsning 6 - Rasterization, Depth Sorting and Culling Rasterization, Depth Sorting and Culling.pdf , OH 17-26, OH 65-79 och OH 281-282, Frivilligt: Angel kap 7.
Självstudier - Postscript Postscript
Lv 4
Tis 26/9 Föreläsning 7 - Textures texturing OH 139-174, OH 201, OH 228-230, OH 284-291, OH 326 samt "Från värld till skärm" kap 10, Frivilligt: Angel kap 8. Lab2 Tis 26/9 Lab1 + minilab1
Självstudier: Texturer i Art of Illusion samt Perlin-brus OH 175-200
Fre 29/9 Föreläsning 8 - Ray Tracing and Radiosity Ray Tracing and Radiosity.pdf, OH 102-113, OH 264-280, Frivilligt: Angel kap 12 (12.6, 12.7 samt 12.8 är överkurs). minilab2
Självstudier - Animering OH 202-227
Lv 5
Tis 3/10 Föreläsning 9 - Curves and Surfaces Curves and Surfaces.pdf , OH 114-138, Kurv- och ytapproximation med polynom, "Introduktion till OpenGL" avsnitt 24 sid:34-38, Frivilligt: Angel kap 11 sid:569-624. Lab3 Tors 5/10 minilab2
Fre 6/10 Inställd
Lv 6
Tis 10/10 Föreläsning 10 - Vertex and Fragment Shaders Vertex and Fragment Shaders.pdf , OH 231-256, Frivilligt: Angel kap 9 sid:449-493. Snabbrepetition av vektorer: vectors.zip (lösenordsskyddad - se ovan) Tis 10/10 Lab2
Självstudier - Stereografik OH 321-325
Fre 13/10 Föreläsning 11 - Shadows and Reflections shadrefl.pdf , OH 298-302 labmultiplayer3D.zip
Självstudier - endast för GU - Bildbehandling för datorgrafiker bildbehandling.pdf
Lv 7
Fre 20/10 Föreläsning 12 - Repetition repetition.pdf, OH 309-320 Fre 27/10 lv8 Lab3 samt multiplayer3D
Samtliga OH 1-335 ingår i kursen. Läsanvisningarna ovan visar för de flesta OH till vilken föreläsning de är kopplade.
OH1-16 OH17-48 OH49-64 OH65-88 OH89-104
OH105-128 OH129-144 OH145-176 OH177-184
OH185-200 OH201-224 OH225-248 OH249-256
OH257-280 OH281-304 OH305-335
Språk.pdf
Blender.pdf


Tentamensdatum: 2006-10-28 em VV-salar
Tentamen: Lördag den 28 oktober 14.00-18.00. Omtentamen 2007-01-18 em VV-salar. Tillåtet hjälpmedel på tentan är OpenGL-häftet "Introduktion till OpenGL".

Tidigare tenta:


Länkar:

URL of this page:  http://www.ce.chalmers.se/edu/course/TDA360/ 
Page created by: Ulf Assarsson
Technical issues: webmaster@ce.chalmers.se
Updated 2006-08-29