Halvtids-/slutredovisning
Halva gruppen skall göra halvtidsredovisningen. Andra halvan skall göra slutredovisningen. Den halva som inte sköter slutredovisningen gör den muntliga opponeringen på slutredovisningen.
Presentationen är till för studenternas trevnad och intresse. Den blir visserligen betygssatt (individuellt), men snarare på framträdandet än formalia. Inrikta presentationen mot de andra närvarande studenterna som målgrupp - inte mig eller Arne Linde. Därmed vet ni ungefär deras förkunskaper. Fördela tiden lika mellan er.
Syftet är givetvis att ni skall tränas på muntligt framträdande.
Målet är att inspirera era kurskamrater och få dem att tycka ert projekt är riktigt roligt/intressant/inspirerande.
Ni bestämmer vad ni vill ta upp i presentationen. Gör föredraget informativt. Syftet är inte att lära ut tekniker, utan det gör ni endast om det behövs för att åhörarna skall förstå det ni berättar om. Fokusera på vad ni har gjort/ska göra och kanske ställ det i relation till eller förklara vad som särskiljer det från vad andra har gjort (om det är applicerbart). Här följer ett av många tänkbara exempel. Berättta vilka ni är, vad ert projekt handlar om / går ut på. Förklara syfte, mål, avgränsningar. Prata om problem/delproblem ni behöver/behövt lösa och hur ni löser/har löst dem. Vad gick lätt / vad var problematiskt? Avsluta t ex med vad som återstår att göra. Visa även någon form av demo - live eller video. Ofta vill man använda en trattmodel - dvs börja prata om helheten och gå ner på enskilda detaljer.
En bild säger mer än 1000 ord. En bra tumregel för den här typen av grafiska/visuella projekt är att ha åtminstone en bild per sida, som illustrerar det ni pratar om. Men ni kan gärna ha fler bilder per sida om det verkar lämpligt.
Snyggt är även att byta ut bilderna mot kortare videosnuttar, t ex 5-10 sekunder som illustrerar det ni pratar om - te x powerup-animering, kollision, explosion, kameranavigering...
Demo: roligast/trevligast är nästan alltid att live-dema. Vid slutpresentationen skall ni definitivt göra det. För halvtidsredovisningen har ni troligen kortare tid på er och kanske inte fått något som fungerar tillräckligt bra, och då kan ni välja att visa inspelad video istället.
OBS! Murphys lag är mycket stark vid presentationer. D vs saker kan strula. Ha alltid videobackups på allt som ni vill livedema, så att ni snabbt kan switcha till förinspelat videoexempel om något krånglar vid live-demandet.
Gör dryruns internt i gruppen gärna 3 ggr för era gruppmedlemmar. Öva även helst c:a 10 ggr enskilt för att få bra flyt och lagom tempo. Livedemos kräver extra noggrann övning. Eventuellt vill ni att någon pratar/kommenterar under livedemandet (om inte ert spel innehåller eget intressant och informativt ljud).
Försök alltid att göra en dryrun i den sal som er presentation skall hållas i.
- Projektor/laptop-kompatibilitet. Det allra minsta är att ni testar er utrustning mot den projektor som är i just den salen ni har presentationen i. I dagens läge fungerar laptops ofta relativt krångelfritt mot de flesta projektorer och upplösningar, men definitivt inte alltid. Ni är tillräckligt gamla för att ta fullt ansvar för er presentation, och Arne eller Chalmers kan omöjligt garantera att er laptop, drivrutiner, upplösningar etc fungerar krångelfritt mot projektorerna.
- Testa hur ni lämpligast skall stå relativt varandra under presentationen.
- Kontrollera med den upplösning ni skall ha. Dels så att det som skall synas i era bilder faktiskt syns. Dels för att se att inte slidsen beskärs felaktigt.
- Om ni live-demar, tänk på att checka att bilden kommer ut på projektorn med rätt kvalitet och via rätt grafikkort (vissa laptops har både internt och externt grafikkort). Det är inte ovanligt att t ex antialiasing inte fungerar mot sekundär skärm/projektor/TV.
- Kontrollera att videofilmerna kan spelas upp på projektorn även inifrån PowerPoint, om ni använder det.
- Ljusstyrka och kontrast. Det är vanligt att projektorer är gamla, ljussvaga och med avtagande kontrast. Eventuellt måste ni justera ljusstyrka/kontrast i PowerPoint så bilderna/filmerna blir bra med den projektor som salen har.
- Ljud. Har ni ljud så testa högtalare och ljudnivåer.
När ni presenterar är det önskvärt att ni förmedlar ett intryck till åskådarna av att ni kan det ni pratar om och känner er säkra på de fakta ni nämner. Det är skönare och trevligare för åhörarna. Sträck på er, tala klart och tydligt. Tala tillräckligt högt. Få saker sänker intrycket och irriterar så mycket som när talaren mumlar och man har svårt att höra.