|
INFORMATION.::.... . ..:.
...:..project
...:..blog
...:..documentation
...:..economy
...:..exercises
...:..seminars
...:..personal essay
...:..inspiration poster
...:..groups
...:..examination
LITERATURE...:::...:.::..
SCHEDULE..::..... . :: ....:
SIDER..::..... . :: ....:
|
|

|
INTERACTION DESIGN : UBIQUITOUS
COMPUTING 6p (8ECTS).
OM SPRÅK
Större delen av denna webbplats författad på engelska, i enlighet med gällande krav. Dock är det ganska troligt att hela kursen kommer att hållas på svenska, även om materialet är på engelska. I vilket fall som helst så är det helt i sin ordning att lämna in alla former av skriftligt material på svenska.
|
|
The course is given by ID|C (Interaction Design | CHALMERS) at computing science, Chalmers. The course is held at the IT-University in Gothenburg as a part of the
HCI / Interaction Design Masters Program.
Goal and purpose
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse
för centrala frågeställningar inom interaktionsdesign
för ubiquitous computing och datorteknik som designmaterial.
Kursen ger teoretisk och praktisk kunskap om prototyputveckling och
utvärdering av prototyper, samt hur hårdvara, mjukvara och
andra material samverkar i designen av datorsaker.
Interaktionsdesign
handlar om utformningen av samspelet mellan människor och
föremål i vilka informationsteknologi är en central
beståndsdel. Allteftersom datorteknologin blir en allt viktigare
del också av våra vardagsföremål och
-miljöer, blir en helhetssyn på utformningen av
interaktionen mellan brukare och teknologi central. Detta gör
interaktionsdesign som område allt mer betydelsefullt inom
systemutveckling, industri- och produktdesign. Vi kan betrakta
datorteknik som ett nytt designmaterial som, precis som andra nya
material tidigare, ger oss nya möjligheter att utforma
föremål och miljöer; datorer ”överallt”
(ubiquitous computing) i vår omgivning delvis osynliga för
oss som användare.
Kursen ger en översikt över
ubiquitous computing med fokus på egenskaper hos, och
möjligheter med, datorteknik som designmaterial, samspelet mellan
datorteknik och andra designmaterial, användning av sensorer och
elektronik för design av gränssnitt som inte bygger på
skärm, tangentbord, etc. Kursen är uppbyggd kring ett
längre projekt inom området med ett par inledande kortare
övningar. Praktiskt projektarbete i studiomiljö kompletteras
med översiktsföreläsningar och workshops.
|
|
Course responsibles
Course responsible: Peter Ljungstrand |:|:|
peterlj[ ]cs.chalmers.se
Examinator: Olof Torgersson |:|:|
oloft[ ]cs.chalmers.se
Interaction Design tutors: Eva Eriksson and Jennie Antonsson
Technology tutors: Daniel Eriksson and Anders Ernevi
|

|