
Bok och artikelseminarier
Interaktionsdesign - projekt TDA500
Artikelseminarium
Sammanlagt kommer 15 artiklar att tas upp under vårens
seminarier. Varje grupp kommer under terminens lopp att ansvara
för en artikel var och leda ett seminarium på 45 minuter
där hela klassen arbetar med denna artikel. De ansvariga för
en artikel får själva bestämma om de skall hålla
en presentation, om det skall vara diskussionsseminarie i
helklass/mindre grupper, eller ännu hellre, om klassen skall
arbeta med någon metod eller uppgift relaterad till artikeln. De
ansvariga för artikeln skall alltså hålla i
undervisningen denna timme.
Detta är en möjlighet att få fördjupa sig i ett
relevant ämnet, och ett ypperligt tillfälle att få hela
klassen till att brainstorma på och arbeta med de ideér du
vill. Utnyttja denna arbetskraft!
Bokseminarium ’Hertzian Tales’ av Anthony Dunne
ISBN 1-874175-27-6
Inför varje seminarium skall alla ha läst de aktuella
kapitlen, och en till två grupper skall ha förberett en
presentation på vart och ett. På seminariena skall de
personer som är ansvariga för dagens kapitel först
hålla en presentation, och sedan skall de dela upp sig
själva och klassen i grupper och leda gruppdiskussion.
Avslutningsvis skall alla grupperna presentera något intressant
som kom upp under diskussionerna.
När det gäller att presentera ett kapitel, så är
det viktigt att verkligen arbeta igenom avsnitten och följa upp de
exempel och det relaterade material som Dunne hänvisar till, och
på så sätt demonstrera exempel på det ni talar
om. Dessutom är det viktigt att reflektera över det som
sägs i boken, och skapa personliga hållningar och kanske
t.o.m. egna exempel till det.
Schema artikelseminarium
Tis 25/1 kl. 13-16Artikelseminarium 1
(1) Fogg, BJ (1998). Persuasive
Computers:
Perspectives and Research Directions. In Proceedings of CHI 1998,
pp. 225-232, ACM Press.
- Hagström David
- Hjalmarsson Per
- Daniel Ricknäs
(2) Khaslavsky, J., & Shedroff, N. (1999). Understanding
the
Secuctive Experience. In Communications of the ACM, Vol. 42, No. 5,
pp 45-49
- Martin Torbjörn
- Annika Löfving
- Oxstrand Johanna
(3) Gaver, W. (1991). Technology
Affordances.
In Proceedings of CHI 1991, pp. 79-84, ACM Press.
- Rubinstein Michael
- Samuelsson Jenny
- Svensson Mikael
Tis 8/2 kl. 9-12 Artikelseminarium 2
(4) Kees Overbeeke, Tom Djajadiningrat, Caroline Hummels, & Stephan
Wensveen. Beauty
in Usability:
Forget about Ease of Use!
- du Rietz Christoffer
- Emelie Dolfe
- Andersson Rickard
(5) Wensveen, S., Overbeeke, K., Djajadiningrat, T. (2000). Touch
Me, Hit Me and I
Know How You Feel. A Design Approach to Emotionally Rich Interaction.
In Proceedings of DIS 2000, pp. 48-52, ACM Press.
- Andersson Nina
- Bengtsson Ina-Maja
- Carlsson Charlotte
- Darheden Ulrika
Fre 9/2 kl. 9-12 Artikelseminarium 3
(6) Hallnäs, L. & Redström, J. (2002) From
Use to Presence; On
the Expression and Aesthetics of Everyday Computational Things. ACM
Transaction on Computer-Human Interaction (ToCHI), Special Issue on the
New
Usability. ACM Press
- Eggert Sara
- Göransson Anders
- Hagernäs Jonas
(7) Ehn, P. (2002). Neither
Bauhäsler nor
Nerd; Educating the interaction designer. Proceedings
of Designing Interactive Systems 2002, pp. 19-23. ACM Press.
- Haglund Sonja
- Holm Fredrik
- Johannesson Mattias
(8) William W. Gaver, Jacob Beaver, Steve Benford (2003) Ambiguity
as a resource
for design. Conference on Human Factors in Computing Systems.
Proceedings of the conference on Human factors in computing systems Ft.
Lauderdale,
Florida, USA. Pages: 233 - 240. Year of Publication: 2003
- Johansson Anna
- Johansson Danie
- Lagerstedt Julia
Tis 22/2 kl. 9-12 Artikelseminarium 4
(9) Brygg Ullmer, Hiroshi Ishii, and Dylan Glas mediaBlocks:
Physical
Containers, Transports, and Controls for Online Media
- Larson Camilla
- Lindh Mikael
- Mårtensson Jon
(10) Scott Brave, Hiroshi Ishii, and Andrew Dahley Tangible
Interfaces for
Remote Collaboration and Communication. Published in
the Proceedings of CSCW, November 14-18, 1998.
- Nilsson Johanna
- Nordström Anna
- Norén Billy
(11) Bill Gaver, Heather Martin (2000). Alternatives:
exploring
information appliances through conceptual design proposals.
Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing
systems.
- Persson Anna
- Ricknäs Daniel
- Sandberg Samuel
- Aviaja Borup
Fre 25/2 kl. 9-12 Artikelseminarium 5
(12) Carson Reynolds and Rosalind W. Picard. Designing
for Affective
Interactions. Proceedings from the 9th International Conference on
Human-Computer Interaction, New Orleans, August 2001.
- Sandlund Andreas
- Sjödin Maria
- Stjernkvist Hanna
(13) Jenna Burrell, Geri K. Gay, Kiyo Kubo, and Nick Farina. Context-Aware
Computing:
a test case. Proceedings of the Ubiquitous Computing conference
2002. Gothenberg, Sweden, October 2002. pp. 1-15.
- Vegborn David
- Wikgren Karin
- Ågren Johan
(14) Pengkai Pan, Carly Kastner, David Crow, Glorianna Davenport. M-Studio:
an Authoring
Application for Context-aware Multimedia. ACM
Multimedia 2002, Juan-les-Pins, France, 2002
- Ohlsson Johan
- Stedt Madeleine
- Line Langballe
Schema bokseminarium
Observera att med grupp avses här projektgrupp
Mån 28/2 kl. 9-11.45 Bokseminarium 1
- 9.00-9.45 ss. 12-29:
förord+kaptiel 1, grupp 1 Gregor
Samsa
- 10.00-10.45 ss. 30-43: kapitel 2, grupp 2 Kontra
- 11.00-11.45 ss. 44-57: kapitel 3, grupp 3 Colourless
Fre 11/3 kl. 9-12.30 Bokseminarium 2
- 9.00-9.45 ss.
58-67:kapitel 4, grupp 4 A
Maze Thing
- 9.45-10.40 ss. 68-79: kapitel 5, grupp 5
Political DJ
- 10.55-11.40 ss. 80-91: kapitel 6, grupp 6 Hidden
- 11.45-12.30 ss.
92-109: kapitel 7, Conclusions samt sammanfattning av boken som helhet,
grupp 7,8,9 Cyber
Fashion
Kurshemsida
Senast
ändrad: 2005-02-24