
AR Workshop
Interaktionsdesign - projekt TDA500
Ansvariga för denna workshop som tar upp Augmented Reality (AR), ARToolkit och
3D-modellering är Anders Henrysson och Morten Fjeld. Workshopen
bygger på material av Mark
Billinghurst.
Material
Program
Måndag 14/2
9 – 10: Introduction to Augmented Reality (Anders)
10 – 10:30 AR Interface Design Principles (Morten)
10:30 – 12 AR Technologies: Display, Tracking, and Registration (Anders)
Lunch
13 - 14 Content Creation: Demo or individual work with Art of Illusion
(Anders)
14 – 17 Hands-on 3D modeling (Art of Illusion) (Anders)
Tisdag 15/2
9 – 10:00 AR Interaction Techniques (Morten)
10 – 10:30 Collaborative AR Applications (Anders)
10:30 – 11:00 Evaluating AR interfaces (Morten)
11 – 12 Research Directions (Anders)
Lunch
13-14 ARToolKit theory (Anders)
14-17 ARToolKit practical experience (Anders, Olof, and Morten)
Förberedelser
Anvisningar för programvara mm som behövs för att aktivt
deltagande
Webkamera
För att installera webbkamera behövs en drivrutin. Om du inte
hitta denna på din dator ladda då ner filen
Camext30.ax.
DirectShow SDK
Ladda ner och installera.
GLUT
The
OpenGL Utility Toolkit (GLUT) laddas lämpligen ner här.
ARToolkit
Ladda ner ARToolkit2.65vrml.zip.
Packa upp zip-arkivet. Skriv ut filen patterns/pattHiro.pdf.
Kör bin/simple. Om allt fungerar ska du se en blå 3D-kub om
du riktar kameran mot mönstret i den utskrivna filen pattHiro.pdf.
Art of Illusion
Programvara för att skapa VRML-filer. Laddas ner från www.artofillusion.org.
MS Visual Studio
För att själv utveckla AR-program behövs MS Visual
Studio. Detta ska finnas förinstallerat på de maskiner
studenter på MDI/Interaktionsdesign får från
IT-universitet
.
Senast
ändrad: 2005-02-15