|
INFO.::.... . ..:.
...:..projekt
...:..övningar
...:..tech
research
...:..seminarier
...:..utlägg av pengar
...:..uppsats
...:..examination
...:..grupper
...:..inspirationsposter
LITTERATUR...:::...:.::..
SCHEMA..::..... . :: ....:
|
|

|
INTERAKTIONSDESIGN : UBIQUITOUS
COMPUTING 6p.
Kursen ges av ID|C (Interaction Design | CHALMERS) på
datavetenskap, Chalmers. Kursen hålls på it-universitet i
Göteborg som en del av
MDI / Interaktionsdesignprogrammet.
Mål och syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse
för centrala frågeställningar inom interaktionsdesign
för ubiquitous computing och datorteknik som designmaterial.
Kursen ger teoretisk och praktisk kunskap om prototyputveckling och
utvärdering av prototyper, samt hur hårdvara, mjukvara och
andra material samverkar i designen av datorsaker. Interaktionsdesign
handlar om utformningen av samspelet mellan människor och
föremål i vilka informationsteknologi är en central
beståndsdel. Allteftersom datorteknologin blir en allt viktigare
del också av våra vardagsföremål och
-miljöer, blir en helhetssyn på utformningen av
interaktionen mellan brukare och teknologi central. Detta gör
interaktionsdesign som område allt mer betydelsefullt inom
systemutveckling, industri- och produktdesign. Vi kan betrakta
datorteknik som ett nytt designmaterial som, precis som andra nya
material tidigare, ger oss nya möjligheter att utforma
föremål och miljöer; datorer ”överallt”
(ubiquitous computing) i vår omgivning delvis osynliga för
oss som användare. Kursen ger en översikt över
ubiquitous computing med fokus på egenskaper hos, och
möjligheter med, datorteknik som designmaterial, samspelet mellan
datorteknik och andra designmaterial, användning av sensorer och
elektronik för design av gränssnitt som inte bygger på
skärm, tangentbord, etc. Kursen är uppbyggd kring ett
längre projekt inom området med ett par inledande kortare
övningar. Praktiskt projektarbete i studiomiljö kompletteras
med översiktsföreläsningar och workshops.
|
|
Vi som ger kursen
Kursansvarig: Peter Ljungstrand |:|:|
peterlj[ ]cs.chalmers.se
Examinator: Staffan Björk |:|:|
staffanb[ ]cs.chalmers.se
Interaktionsdesignhandledare: Johan
Bergsten, Eva Eriksson, Cecilia Eriksson, Mattias Ludvigsson, Magnus
Nilsson och Samuel Palm
Teknikhandledare: Daniel Eriksson, Anders Ernevi och Fredrik Kronhamn
|

|