Hemsidan
Senaste nytt
Föreläsningar
Övningar
Laborationer
Instuderingsfrågor
Examination
Övriga resurser

Ansvarig:
Uno Holmer

Uppdaterad:
5 Dec, 2017

CHALMERS - Data- och informationsteknik
Data- och informationsteknik


TDA550 - Objektorienterad programvaruutveckling, fk
för TKIEK-2, TKTFY-3 och TKTEM-3




Informationen på dessa WWW-sidor avser
kurstillfället som går höstterminen 2017.



 

Laboration: Geometriska former

Inledning

Laborationen går ut på att strukturera och implementera ett paket, med namnet geometri, för att avbilda fyllda geometriska former, som kan användas vid utritning i en JFrame eller en JApplet i Java.

Modellen är förenklad för att inte laborationen skall bli alltför omfattande. Det viktigaste med laborationen är strukturering och de Java-begrepp som behövs. Den givna modellen nedan skall dock implementeras komplett.

De geometriska former som skall ingå är i bokstavsordning:

  • Circle som bestäms av sin diameter.

  • Line som bestäms av sin start- och slutpunkt.

  • Oval som bestäms av sin bredd och höjd.

  • Point som bestäms av sin x- och y-koordinat.

  • Rectangle som bestäms sin bredd och höjd.

  • Square som bestäms av sin sidlängd.

Gemensamt för alla former är att:

  • De har en position, vilken definieras av positionen för det övre vänstra hörnet av den minsta rektangel som täcker in hela formen så snävt som möjligt.

  • De har en färg, representerad som ett RGB-värde i form av ett objekt av klassen java.awt.Color.

  • De har en area. Arean för ett objekt av typen Point eller typen Line är 0.

  • De har en omkrets. Omkretsen för ett objekt av typen Point är 0 och omkretsen för ett objekt av typen Line är dess dubbla längd.

  • Deras inbördes storlek kan jämföras genom att implementera interfacet Comparable. Storleken avgörs i första hand av arean och i andra hand av omkretsen.

  • Likhet mellan former kan avgöras genom att överskugga metoden equals(Object o) som ärvs från klassen Object. För att två objekt skall betraktas som lika skall typen och samtliga attribut, förutom positionerna, för de två objekten vara lika.

  • De skall överskugga metoden hashCode() som ärvs från klassen Object på ett korrekt och effektivt sätt.

Notera

  • Alla positioner och mått ges i pixlar och avrundas vid behov till heltal.
  • Ritytan, i vilken objekten kan ritas ut, har origo i översta vänstra hörnet, x-axeln går åt höger och y-axeln går nedåt.

Ovan sagda leder fram till följande gränssnitt (fullständig API, java-kod):

    import java.awt.*;
    public interface GeometricalForm extends Comparable<GeometricalForm> {
        void fill(Graphics g);
        Color getColor();
        int getArea();
        int getHeight();
        int getPerimeter();
        int getWidth();
        int getX();
        int getY();
        void move(int dx, int dy) throws IllegalPositionException;
        void place(int x, int y) throws IllegalPositionException;
    }

Varje typ av GeometricalForm skall tillhandahålla två överlagrade konstruktorer, en där positionen för objektet anges med dess koordinater och en där positionen anges med ett objekt av typen GeometricalForm. De olika klasserna skall således ha följande konstruktorer:

   public Circle(int x, int y, int diameter, Color c) throws IllegalPositionException
   public Circle(GeometricalForm f, int diameter, Color c)

public Line(int x1, int y1, int x2, int y2, Color c) throws IllegalPositionException public Line(GeometricalForm f1, GeometricalForm f2, Color c)

public Oval(int x, int y, int width, int height, Color c) throws IllegalPositionException public Oval(GeometricalForm f, int width, int height, Color c)

public Point(int x, int y, Color c) throws IllegalPositionException public Point(GeometricalForm f, Color c)

public Rectangle(int x, int y, int width, int height, Color c) throws IllegalPositionException public Rectangle(GeometricalForm f, int width, int height, Color c)

public Square(int x, int y, int side, Color c) throws IllegalPositionException public Square(GeometricalForm f, int side, Color c)

Slutligen skall otillåtna positioner hanteras med klassen IllegalPositionException (API, java-kod), som ni definierar i ert paket. Ni får inte modifiera den givna definitionen.

Uppgift

Uppgiften delas upp i två delar, en specifikationsdel och en implementeringsdel.

  1. Definiera alla klasser, variabler, konstruerar- och metodhuvuden i paketet och lämna in dem via Fire för godkännande. Välj också lämpliga synlighetsgrader. Vidare skall alla public- och eventuella protected-deklarerade enheter ha javadoc-kommentarer. Tips: ta reda på hur taggen @inheritDoc fungerar i javadoc och hur @Override fungerar i Eclipse Gör detta innan du börjar implementera metoderna!

    Obs: Du skall inte ta bort pakettillhörigheten för denna laboration, utan paketet skall heta:

    package geometri;

  2. Implementera paketet fullständigt och testkör via programmet MoveToUpperLeftCorner (java-kod, API), som du kopierar till lämplig plats.
    Du kan se hur det skall fungera genom att hämta filen moveToUpperClassFiles.zip, göra unzip på filen och sedan exekvera via java MoveToUpperLeftCorner.

    Den färdiga koden lämnas in via Fire.

Krav:
  • Javadoc skall användas för att dokumentera koden.
  • Kodduplicering får inte förekomma.

Tips: Implementera klassen Line med hjälp av höjden och bredden av den omslutande rektangeln, samt linjens lutning (uppåt eller nedåt).