Laboration 8

Sista uppgiften på kursen går ut på att göra ett Tower Defence spel (väldig förenklat). Finns massor med exempel på nätet t.ex. http://www.flasharcade.com/tower-defence-games/play/azgard-tower-defense.html

Vår spel blir inte lika snyggt grafiskt (understatement), en skärmdump finns i filen screenshot.png (frivilligt är att snygga till grafiken så mycket det går).

Beskrivning av spelet

Programmet skall låta ett “monster” följa en viss väg från ena sidan av fönstret till andra. Längs vägen kan man placera ett valfritt antal torn. Tornen har viss räckvidd och viss “eldkraft”. När monstret på sin vandring kommer inom räckhåll för något torn börjar tornet skjuta på monstret. Tornens sannolikhet för träff är 50%. Monstret startar med en viss positiv “hälsa”. Vartefter det träffas av tornen minskar hälsan (beroende på eldkraft). När monstrets hälsa är 0 dör det.

Det är väldigt svårt att få med alla detaljer, om något är oklart får ni fråga.

Tekniska krav:

Tips:

Menu