Denna webbsida fungerar både som kurs-PM och som medium för distribution av information gällande kursen. Informationen kommer att uppdateras under kursens gång, så besök webbsidan regelbundet (eller följ vår Twitterprofil). För allmän information om kursen vänligen konsultera kursens hemsida på Studieportalen.
Examinator och föreläsare: Jan Jonsson
Kursassistenter: Alexandra Angerd och Christoffer Fougstedt
Laborationschef: Lennart Hansson
Handledare: Anton Ekberg, Andreas Wieden, Jacob Andersson och Joakim Olofsson
Detaljerad kontaktinformation hittar du här.
Kursen omfattar föreläsningar, konsultationspass, simulatorövningar och laborationer.
Föreläsningarna sker i storgrupp och ägnas åt att förmedla nödvändiga grundläggande teoretiska kunskaper i ämnet, och genom demonstrationer ge exempel på hur teorin tillämpas.
Konsultationspassen sker också i storgrupp och skall ses som ett komplement till föreläsningarna. Ofta ägnar man en inledande del av passen åt att gå igenom saker i kursen som inte är direkt relaterat till den grundläggande teorin, t ex kurshemsidor, PingPong och programvara för simulatorer. Under resten av passen varvas räkneexempel för den teori som avhandlats vid föreläsningarna med frågestund där studenten kan ställa frågor till föreläsaren om kursens innehåll, t ex sådant som man inte har förstått från föreläsningarna.
Simulatorövningarna sker i mindre grupper och ägnas åt att utföra det arbete som anvisas som självverksamhet i veckoplaneringarna och förberedelsearbete för laborationerna. Vid simulatorövningarna kan man också fråga handledarna om sådant i kursen som man inte har förstått.
På laborationerna ges vissa praktiska erfarenheter av digitala kretsars funktion, en enkel dators konstruktion och instruktionsuppsättning samt programmering i assemblerspråk. En laborant som själv har tänkt igenom och löst alla uppgifter lyckas normalt bra vid tentamen. Fyra obligatoriska laborationer skall utföras i främst grupper om två studenter. De två första laborationerna utförs under läsperiod 1 och de två sista under läsperiod 2. Laborationerna startar i läsvecka 4 i läsperiod 1.
Aktuellt och detaljerat schema för ovanstående aktiviteter hittar du i TimeEdit, och en övergripande veckoplanering hittar du här.
Grundläggande datorteknik är en kurs som ges i årskurs 1 på
högskoleingenjörsutbildningen för programmen TIDAL, TIELL och TIMEL.
Kursen syftar till att ge den studerande grundläggande förståelse för
digital teknik och datorteknik, som är fundamentala i modernt
ingenjörsarbete, och skall även förbereda för senare kurser.
After avslutad kurs skall studenten kunna
Kursen omfattar följande områden:
Mån | 29 aug | : | Första föreläsning, lp1, 10:15 - 12:00 i Babord | |
Lv4 | v38 | : | Laboration 1 | |
Lv8 | v42 | : | Laboration 2 | |
Tis | 1 nov | : | Första föreläsning, lp2, 15:15 - 17:00 i Babord | |
Fre | 4 nov | : | Skriftlig dugga | |
Lv3 | v46 | : | Laboration 3 | |
Lv6-7 | v49-50 | : | Laboration 4 | |
Mån | 9 jan | : | Skriftlig tentamen | |
Mån | 10 apr | : | Första omtentamen |
Kursens innehåll examineras medelst en skriftlig tentamen på hela kursen (4,5 hp) samt en uppsättning laborationsuppgifter (3 hp). Halvvägs in i kursen erbjuds en dugga omfattande en delmängd av kursmaterialet, och där resultatet från duggan kan tillgodoräknas vid den skriftliga tentamen i slutet av kursen.
Enda tillåtna hjälpmedel på tentamen är en av institutionen utgiven instruktionslista för FLISP ("FLexible Instruction Set Processor FLISP"). På duggan tillåts inga hjälpmedel.
Betyg (U, 3-5) ges baserat på tentamensresultat. För godkänt slutbetyg (3-5) i kursen fordras godkänd skriftlig tentamen och godkända laborationsuppgifter.
Ytterligare information om tentamen och dugga hittar du här.
Dina framsteg i de olika delmålen för examination kan du följa i PingPong.
(KMP) |
Grundläggande datorteknik,
R. Johansson. Studentlitteratur, 2016. | |
(ARB) |
Grundläggande
datorteknik - arbetsbok för
Digiflisp, R. Johansson, Studentlitteratur, 2016. | |
(INS) |
Instruktionslista för
FLISP. Inst för data- och informationsteknik, Chalmers, 2015. |
|
(UPG) |
Exempelsamling med
övningsuppgifter. Inst för data- och informationsteknik, Chalmers, 2014. |
|
(LAB) |
Laborations-PM nr 1-4.
Inst för data- och informationsteknik, Chalmers, 2016. | |
(EXT) |
Diverse material som är tillgängligt via länkar från kursens resurssida. | |
(SIM) |
Simulatorer och
utvecklingsverktyg för digitala kretsar och FLIS-processorn. |
Ett sätt att påverka kvaliteten och innehållet i din utbildning är att delta i kursutvärderingen i samband med varje kurs. Dina erfarenheter som student är nödvändig för att kurserna Chalmers ger ska hålla så hög kvalitet som möjligt. Exempel på förändringar i denna kurs som tillkommit tack vare en kreativ dialog mellan studenter och kursansvarig: dugga halvvägs in i kursen, aktiviteterna på konsultationspassen och simulatorprogram för flera datorplattformar.
Studentrepresentanter:
Lars Andersson (TIDAL) | |
Diana Jaghobi Pourshalmani (TIELL) | |
Simon Miter (TIDAL) |
Anteckningar från kursutvärderingsmöte finns här.
Läs mer om kursutvärderingsprocessen på Chalmers här.