|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur man laddar
ner och installerar Java SDK på sin egen dator (Windows) |
|
Här kan du hämta texteditorer och
programutvecklingssystem (IDE) för Windows |
|
|
|
|
|
Fortlöpande
information om kursen ges på denna webbsida. Innehållet
kan förändras. Det är därför viktigt att
man besöker den regelbundet.
På denna
sida finns också en planering där man för varje
lektion kan se vilka avsnitt och övningar som skall behandlats. För de olika
laborationerna gäller att de skall vara inlämnade senast vissa datum. Uppgifter
om detta ges i de separata PM som beskriver laborationerna.
Kursledare:
Jan Skansholm tel. 772 10 12, skansholm@chalmers.se
Handledare:
Alexandra Back, alexanra@student.chalmers.se
Julia Jarmar, juliajarmar@gmail.com
Johan Häggström, johhagg@student.chalmers.se
Skansholm, Java direkt med Swing, Studentlitteratur.
OBS! Om du inte har boken tidigare så skaffa 8:e upplagan.
Boken finns på Cremona på Chalmers och hos
de vanliga nätbokhandlarna.
Det finns en webbsida som hör till
boken. Där finns bl.a. diverse hjälpklasser, programexempel samt lösningar till
alla övningsexempel.
Du får lära dig hur
man programmerar i ett objektorienterat programspråk. Språket Java med
det grafiska biblioteket Swing skall användas. Själva språket Java är
kanske inte så komplicerat, men det finns en mycket omfattande samling av
standardklasser vilka man brukar använda sig av. Vi kommer inte att hinna gå
igenom alla dessa och alla delar av språket, utan får koncentrera oss på det
som är viktigast och mest grundläggande.
Kursen har en
utpräglat praktisk inriktning. Undervisningen består av föreläsningar, övningar
och laborationer. Det är relativt få föreläsningar och övningar och du som
läser kursen måste räkna med att arbeta mycket på egen hand.
Här följer en
sammanställning av vilka avsnitt i kursboken
som ingår.
(Denna gäller om du har den 8:e upplagan av kursboken.)
Kapitel
1. Ingår, utom 1.15
Kapitel 2. Ingår i sin helhet
Kapitel 3. Ingår, utom 3.11.2
Kapitel 4. Ingår i sin helhet
Kapitel 5. Ingår, utom 5.4.2. Avsnitt 5.6
kan läsas översiktligt.
Kapitel 6. Avsnitten 6.1 - 6.4 och 6.6 -
6.7 är centrala. Avsnitten 6.5, 6.8 - 6.14 och 6.16 kan läsas översiktligt.
Resten utgår.
Kapitel 7. Ingår, utom 7.4
Kapitel 8. Här ingår endast 8.1.1-.8.1.4.
Dessutom bör man läsa avsnitt 8.4 översiktligt.
Kapitel 9. Ingår, utom 9.3, 9.5 och 9.6.
Kapitel 10. Ingår, utom 10.9, 10.11 och 10.12.
Avsnitt 10.13 innehåller ett exempel och kan läsas översiktligt.
Kapitel 11. Ingår utom 11.5.
Kapitel 12. Här ingår 12.1-12.4
samt 12.7. Avsnitt 12.5 kan läsas översiktligt.
Materialet
i avsnitt 12.10 behövs i Sudoku-laborationen (se nedan).
Kapitel 13. Här ingår bara 13.1 och 13.2.
Kapitel 14. Här ingår bara avsnitten 14.1.1
- 14.1.3 och 14.7.
Kapitel 15. Utgår helt, men kan läsas om man är
intresserad.
Kapitel 16. Här ingår bara avsnittet 16.4.2
Kapitel 17. Avsnitten 17.2 - 17.5.3 och 17.6 - 17.7.3
ingår.
Övriga avsnitt utgår men kan betraktas som "överkurs".
Kapitel 18. Utgår helt
Kapitel 19. Här ingår endast avsnitt 19.4. Avsnitten
19.1, 19.2 och 19.3 kan läsas kursivt.
Övningarna sker i
mindre grupper.
Vid övningarna är
det meningen att man skall konstruera enkla datorprogram. Detta görs dels av
övningsledaren (på tavlan) och dels av studenterna själva (vid datorn eller med
papper och penna). Övningsuppgifterna är främst hämtade ur kursboken. Lösningar
till uppgifterna finns på bokens
webbsida. (Här finns en
tabell som översätter övningsnummer i upplaga 8 av boken till upplaga 7.
Översättning från upplaga 7 till upplaga 6 finns här.
Översättning från upplaga 6 till upplaga 5 finns här.)
I kursen ingår fyra
s.k. laborationer. Laborationerna sker vid dator och utförs i grupper med två
studenter i varje grupp. Laborationerna beskrivs i separata PM.
|
Laboration nummer 1 (PM till laboration 1) är egentligen en enkel
"uppmjukning" inför de följande laborationerna. I denna får du
möjlighet att praktiskt lära dig hur man kompilerar och kör
Javaprogram. Laborationen ger också träning i grundläggande
programmeringsteknik. Laboration nummer 1 skall vara klar och lämnas in senast 2016-01-29. |
|
Laboration nummer 2 (PM till laboration 2) handlar om konstruktion
av en enkel klass. Denna laboration hjälper dig att förstå de
grundläggande objektorienterade begreppen. Laboration nummer 2 skall vara
klar och lämnas in senast 2016-02-12. |
|
Laboration nummer 3 (PM till laboration 3 ) är lite mer komplicerad.
Du kan välja mellan två olika uppgifter. Båda går ut på att skriva ett spel
med grafiskt användargränssnitt. Laboration nummer 3 skall vara klar och
lämnas in senast 2016-03-04. |
|
Laboration nummer 4 (PM till laboration 4) (filer
till laboration 4) går ut på att simulera elektriska grindar. Laboration
nummer 4 skall vara klar och lämnas in senast senast 2016-03-11. Sista dag för godkännande är 2016-03-23. |
Om man fått retur
på någon laboration måste man lämna in en rättad version senast en vecka efter
det att man fått returen. För laborationerna 1-3 gäller att sista dag för godkännande av
laborationen är två veckor efter sista inlämningsdag.
Det är mycket
viktigt att man håller inlämningstiderna. Fire-systemet blockerar nämligen automatiskt inlämning och
godkännande efter de angivna datumen. Det går alltså inte att lämna in laborationer för sent.
Inlämning av
laborationer sker med hjälp av systemet Fire
som man kan nå med hjälp av en vanlig webbläsare.
För att lämna in laborationer går man till Fire-startsidan
för denna kurs. (Om du får meddelandet att det uppstått ett problem med
webbplatsens säkerhetscertifikat kan du lugnt gå vidare, trots att det inte
rekommenderas.)
Användarmanual för studenter finns i Fire
- Student Documentation.
Tiderna följer det
publicerade schemat
i TimeEdit. Observera att schemat inte är
riktigt lika alla veckor. Vid tiderna för laborationer är datorerna reserverade
för denna kurs och det finns dessutom minst en handledare tillgänglig.
Det är inte
obligatorisk närvaro vid de schemalagda laborationstillfällena. Man får
naturligtvis även arbeta med sina laborationer vid andra tider om man hittar
någon ledig dator. Det är också tillåtet att konstruera sina program på någon
annan dator, t.ex. en PC som man har hemma.
För varje
laboration finns ett datum när den senast måste vara klar och inlämnad. Det är
mycket viktigt att man håller dessa tider.
För att bli godkänd
på kursen måste man dels ha lämnat in samtliga obligatoriska laborationer och
fått dem godkända och dels blivit godkänd på tentamen. En skriftlig tentamen på
programmeringsmomentet anordnas vid kursens slut. På tentamen sätts graderade
betyg. Tillåtet hjälpmedel på tentamen är kursboken Java direkt med Swing (valfri
upplaga). Även någon annan kursbok kan få användas efter godkännande av
examinator. Det ska i så fall anmälas minst två veckor i förväg. Inga
kalkylatorer är tillåtna.
Datum för tentamen
kan man få fram genom att ange kurskoden DAT043 på sidan www.student.chalmers.se/sp/examdates_list.
Tentamen
1 med lösningar.
Tentamen
2 med lösningar.
Tentamen
3 med lösningar.