Er uppgift är att implementera en tjänst liknande Västtrafiks reseplanerare. Ert program har tillgång till ett linjenät och har till uppgift att beräkna kortaste restiden mellan två givna hållplatser i detta nät, givet information om restiden mellan efterföljande hållplatser på varje linje. För enkelhets skull så behöver ni inte hantera avgångstider, utan det antas att varje resa kan ske omedelbart. Ni kan tänka er att det finns ett obegränsat antal taxibilar på varje hållplats.

Uppgiften

Programmet ska beräkna en snabbaste väg mellan två hållplatser, tala om vilka hållplatser som ligger längs denna väg, och vägens längd. Huvudprogrammet ska heta Lab3.

Detaljer:

Linjenätsfiler

Nedan följer en beskrivning av filformatet för linjenätet. För att ni ska slippa lägga för mycket tid på att skriva inläsningskod finns det metoder/funktioner i hjälppaketet Lab3Help som ni kan använda.

Filformatet

Filerna för linjenätet har följande struktur. Den första filen innehåller information om hållplatserna i nätet:

    Brunnsparken                    500     500
    Redbergsplatsen                 700     350
    Frölunda-Torg                   200     900

För varje hållplats finns förutom namnet också hållplatsens koordinater (heltal från 0 till 1000). Koordinaterna kan användas för att rita en karta över linjenätet och den snabbaste vägen.

Nästa fil innehåller en beskrivning av de olika linjerna:

    60 5
    Redbergsplatsen
    Drottningtorget         5
    Chalmers                2
    Drottningtorget         2
    Redbergsplatsen         5
    34 7
    Östra-sjukhuset
    Olskroken               6
    Centralstationen        3
    Tuve                    7
    Centralstationen        7
    Olskroken               3
    Östra-sjukhuset         6

För varje linje kommer först linjenumret, sedan antalet hållplatser, och slutligen listan över vilka hållplatser som ingår i linjen och tiden (i minuter) mellan de olika hållplatserna.

Hjälppaket

För att underlätta arbetet får ni ett paket, Lab3Help.jar(dokumentation), med funktioner för att läsa in linjeinformation och gränssnittet Path. Packa inte upp jar-filen utan lägg den i er CLASSPATH.

Hållplatsfiler kan läsas in med metoden readStops i klassen Lab3File. Metoden readStops ger en lista som innehåller element av typen BStop. De här elementen representerar hållplatser och innehåller namn samt koordinater.

Linjefiler kan läsas in med readLines, också i klassen Lab3File, vars resultat är en lista med element av typen BLineTable. Varje BLineTable representerar information om en linje och innehåller linjens nummer samt de hållplatser som ingår i linjen. Dessa hållplatser representeras av objekt/värden av typen BLineStop, som innehåller hållplatsens namn samt den tid det tar att ta sig till hållplatsen från föregående hållplats.

Exempel

Följande filer med hållplatsinformation och linjeinformation kan användas för att testa er implementation:

Grafiskt gränssnitt

För att underlätta utvecklingen, och kanske göra uppgiften lite intressantare, får ni tillgång till ett grafiskt användargränssnitt (GUI). Gränssnittet ingår i paketet Lab3Help som nämndes ovan, se GUI.

För att anropa GUI:t kan ni använda följande mall:

Lab3File fileParser = new Lab3File();
List<BStop> stops = fileParser.readStops(...);
List<BLineTable> lines = fileParser.readLines(...);
new GUI(stops, lines, new DijkstraStringPath(stops, lines));

Ni ska alltså använda konstruktorn i klassen GUI, inte main-metoden.

Gränssnitten ger användaren möjlighet att välja avrese- och ändhållplatser, och visar information om de beräknade snabbaste vägarna.

Javagränssnitt: textruta.

Javagränssnitt: textruta.

Javagränssnitt: linjenätskarta.

Javagränssnitt: linjenätskarta.

Haskellgränssnitt.

Haskellgränssnitt.

Testning

Det är kanske lämpligt att först testa programmet med några små grafer.

Ni måste testa er lösning och se till att ni får rätt resultat. Ni kan göra detta genom att själva beräkna bästa vägen i en graf (t ex någon av exempelgraferna ovan), och sedan låta programmet göra samma sak.

Det finns också ett testprogram. Detta testprogram körs automatiskt när ni skickar in labben så se till att ert program klarar det. Se nedan för mer information om detta. För att kunna testa programmet själva och det ska kunna passera den automatiska testningen behöver ni implementera en icke-generisk wrapper-klass till er Path-klass. Denna ska ha namnet DijkstraStringPath. Denna wrapper måste ha en konstruktor som tar en lista med BStop och lista med BLineTable och den ska implementera interfacet 'Path' (alltså Path för den konkreta type String). Signaturen för klassen ska alltså vara följande

public class DijkstraStringPath implements Path<String> {
 public DijkstraStringPath(List<BStop>, List<BLineTable>) ...
 public void computePath(String from, String to) ...
 public Iterator<String> getPath() ...
 public int getPathLength() ...
}

Implementering av denna ska förstås helt enkelt göra motsvarande anrop till er generiska Dijkstra-implementering. Wrappern är bara till för att få test-programmet att fungera.

Inlämning

Ni ska, som lösa filer, lämna in era källkodsfiler (huvudprogrammet (Lab3.java), wrapper-klassen (DijkstraStringPath.java) och er implementering av graf och Dijkstra's)). Era klasser ska inte deklarareras i något paket. Koden ska vara välstrukturerad och välkommenterad. Dessutom ska ni skicka in en textfil kallad dok.txt, eller doc.txt om ni skriver på engelska. I denna fil ska ni förklara varför er implementering av Dijkstra's algoritm uppfyller kravet på tidskomplexitet som anges ovan.

Skicka inte med testing.jar, Lab3Help.jar eller någon av graferna ovan.

Automatisk testning

Fire har en ny funktion för att automatiskt testa inskickade labbar. Detta använder vi i labb 3. Det den automatiska testningen gör är att kompilera er källkod och köra samma program som ni har tillgång till (testprogram). Kör alltså testprogrammet själva innan ni skickar in för att försäkra er om att det kommer att klara testet. Om kompilering eller testprogrammet misslyckas får ni meddelande om detta och möjlighet att dra tillbaka er inlämning. Händer detta så gör det, fixa felet och skicka in igen. Labbrättaren kommer inte hantera en inlämning med misslyckad testning. Om ni behöver hjälp så gå till labbhandledning. Observera att ni behöver göra den wrapper-klass som beskrivs under avsnittet Testning ovan.

Notera att den automatiska testningen sker asynkront. Man behöver oftast ladda om sidan för att se testresultatet i fire.

Tips

Ni får använda standardpaket (dock måste ni definiera en egen grafklass/-typ). T ex kan HashMap vara lämplig att använda för att slå upp strängar.