På en aktiebörs handlar man med aktier i stora bolag. Man kan göra detta via internet om man har en banktjänst för aktiehandel. Man kan där ange om man vill köpa eller sälja ett visst aktieslag och ange det pris man är villig att betala.

Antag att du vill köpa aktier i Ericsson för 70 kr styck. Ditt bud kommer då att jämföras med säljkursen, dvs det lägsta pris någon säljare f n är villig att acceptera för sina Ericssonaktier. Om säljkursen är 70 kr eller lägre accepteras ditt bud och du får köpa aktierna för 70 kr. Man kallar en sådan genomförd affär ett "avslut". (Det är förstås oklokt att bjuda över lägsta säljkurs, men även sådana bud måste hanteras.) Om säljkursen är högre än 70 kr kommer ditt bud att läggas i Ericssons "orderbok" där alla ej genomförda bud registreras. Om det senare kommer in en ny säljare som är villig att sälja för 70 kr kommer ditt köp genomföras då i stället.

Uppgiften

Er uppgift är att implementera ett program för aktiehandel enligt ovan. För enkelhets skull behöver ni bara kunna handla med ett aktieslag och alla bud avser bara en aktie i taget. Det finns däremot flera olika säljare och köpare. Buden ska anges i hela kronor. (Det är förstås enkelt att skriva ett mer generellt program som hanterar fler aktieslag och där godtyckligt antal aktier kan hanteras i en order.)

Orderboken består av två prioritetsköer: en för säljare och en för köpare. I prioritetskön för säljare innebär lägre pris högre prioritet. I prioritetskön för köpare innebär däremot högre pris högre prioritet.

Lägga bud

En användare kan göra tre saker: köpa, sälja, samt ändra ett redan lagt bud. T ex skriver vi

  Ada K 70

om Ada vill köpa aktien för 70 kr. På motsvarande sätt skriver vi

  Bengt S 71

om Bengt vill sälja aktien för 71 kr,

  Bengt NS 71 70

om Bengt ändrar sitt säljbud från 71 till 70 kr (NS = ny säljkurs), och

  Ada NK 70 72

om Ada ändrar sitt köpbud från 70 till 72 kr (NK = ny köpkurs).

Registrera avslut

Om ett bud accepteras ska ert program registrera köpet på kommandoraden. I ovanstående fall ändrade Bengt sitt säljbud till 70 kr vilket matchar Adas köpbud. Då ska programmet skriva:

  Ada köper från Bengt för 70 kr

Om säljbudet är lägre än köpbudet så sker köpet för det belopp som köpbudet anger.

Efter varje nytt bud som läggs till ska ett avslut ske om ett sådant är möjligt. Köpen ska alltså inte inträffa efter att alla bud registreras, utan i 'realtid'.

Skriva ut orderböcker

Efter det att ditt program skrivit ut alla genomförda köp, ska det till slut skriva ut orderboken. Säljare och köpare ska listas i prioritetsordning enligt följande exempel:

  Orderbok:
  Säljare: Cecilia 70, Bengt 71, David 73, Erika 77
  Köpare: Ada 69, Fredrik 68, Gustaf 68

Format för indata och utskrift

Ert huvudprogram ska heta Lab2.java. Det ska acceptera en parameter Budlista som är en fil med en lista av bud enligt ovanstående format med ett bud per rad:

  Ada K 70
  Bengt S 71
  Cecilia S 70
  Bengt NS 71 72
  David K 72
  Erik S 73
  Frida S 71
  Gustaf K 69
  Hanna S 72

När ni skriver java Lab2 Budlista ska ert program skriva ut en lista av avslut följt av aktuell orderbok enligt följande format:

  Ada köper från Cecilia för 70 kr
  David köper från Bengt för 72 kr

  Orderbok:
  Säljare: Frida 71, Hanna 72, Erik 73
  Köpare: Gustaf 69

Ni kan själva välja om ni vill tillåta flera bud per säljare eller köpare (t ex flera förekomster av Bengt S i budlistan). Att tillåta det är alltså en frivillig uppgift.

Felhantering

Ert program ska rapportera felaktiga ändringsorder genom utskrifter, t ex när en köpare eller säljare försöker ändra ett icke existerande bud. (För mer "oväntade" fel är det OK att kasta exceptions.)

Ytterligare krav

Implementation

Testning

Skriv själva några textfiler med budsekvenser för att testa att ert program fungerar. Gör tillräckligt många tester för att kontrollera att både säljbud, köpbud och ändringar fungerar. Under testningen kan det vara bra att skriva ut orderboken efter varje bud.

Det finns ett testprogram som bör användas. Detta testprogram körs automatiskt när ni skickar in labben så se till att ert program klarar det innan ni skickar in. Se nedan för mer information om detta.

Dokumentation, programstruktur

Programkoden ska vara välstrukturerad och använda meningsfulla namn på variabler, metoder etc. Koden ska vara adekvat kommenterad. Förutom detta ska ni, i en separat textfil, förklara varför den asymptotiska komplexiteten hos era operationer är den avsedda:

Notera att förklaring av komplexiteten innebär att ni hänvisar till olika delar av er egen kod, inte den allmänna algoritmen som ni utgick ifrån.

Tips

Vad ska vi skicka in?

Ni ska skicka enbart skicka in lösa filer. Skicka enbart in er källkod (.java-filer), inte .class-filer. Huvudfilen ska heta Lab2.java. Förutom källkoden ska ni skicka ett textdokument med tidsanalyserna. Denna fil ska ha namnet dok.txt om ni skrivit på svenska och doc.txt om ni skrivit på engelska.

Automatisk testning

Fire har en ny funktion för att automatiskt testa inskickade labbar. Detta använder vi i labb 2. Det den automatiska testningen gör är att kompilera er källkod och köra samma program som ni har tillgång till (testprogram). Kör alltså testprogrammet själva innan ni skickar in för att försäkra er om att det kommer att klara testet. Om kompilering eller testprogrammet misslyckas får ni meddelande om detta och möjlighet att dra tillbaka er inlämning. Händer detta så gör det, fixa felet och skicka in igen. Labbrättaren kommer inte hantera en inlämning med misslyckad testning. Om ni behöver hjälp så gå till labbhandledning.

Notera att den automatiska testningen sker asynkront. Man behöver oftast ladda om sidan för att se testresultatet i fire.