public class Ex2{ //Gravitationskostant public final static double G = 9.82; // Skriv en metod som tar emot två heltalsparametrar som anger minsta och största värdet. // returnera sedan ett slumpat heltalsvärde som ligger mellan de angivna minsta och största värdet. // undersök klasserna Math och Random vilka innehåller metoder som kan vara till hjälp public static int getRand( int min, int max){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Skriv en metod som tar 3 heltals parametrar och returnerar deras medelvärde. public static int calcAvarage1( int a, int b, int c){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Metoden ovan ger inte ett exakt svar. Vad beror detta på? // Gör de förändringar som behövs för koden i metoden, parametrar och returvärde för att ett exakt // medelvärde skall beräknas. Tänk på att datatyper kan behövas ändras på även i metod signaturen. public static int calcAvarage2( int a, int b, int c){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Skriv en metod som tar emot en godtyckligt stor heltals array och sedan beräknar medelvärde. // Svaret på beräkningen skall returneras. public static double calcAvarage3( int [] intArray ){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Skapa en metod som slumpar värden i en array( använd arrayen som kallas "arr" nedan i metoden). // beräkna sedan medelvärdet på alla värden i arrayen arr och skriv ut på skärmen. // Använd metoderna getRand och calcAverage3 som du skapat ovan. public static void calcAverageFromRandomArray(){ int [] arr = new int[100]; // ToDo Skriv din kod som fyller arr med slumpmässiga värden. // ToDo Skriv din kod som beräknar medelvärdet på de tal som finns i arr. // ToDo Skriv ut resultatet på det bräknade medelvärdet. } // Skriv en metod som tar emot två flyttal och sedan returnerar sant om de är lika. // Varför är det inte lämpligt att i denna metod jämföra parametrarna genom -> "leftValue==rightValue" ? // Efter att du gett svar på detta så definera "lika värde" som att flyttalen // endast skiljer åt med 0.001 (med detta menas att rightValue och //leftValue är lika om de endast skiljer med 0.001). public static boolean compare( double leftValue, double rightValue ){ //ToDo Skriv din kod... return false; } // Skriv en metod som konverterar en vinkel som är i Grader // och returnerar en vinkel som är i Radianer public static double toRadian( double angle ){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Skriv en metod som utför beräkningen [(hastighet^2)* (sin( vinkel ))^2] / (2 * Gravitationskonstanten). // parametern vinkel som kallas rad nedan skall ta emot ett värde som är i Radianer. // Gravitationskonstanten är definierat högst upp i klassen som G(Använd denna). // Svaret på beräkningen returneras naturligtvis som returvärde. // Använd dig av lämpliga metoder och konstanter från java.lang.Math för att utföra beräkningarna. public static double calcHight( double rad, double velocity ){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Skriv en metod som utför beräkningen [(hastighet^2)* sin( 2 * vinkel ) ] / (Gravitationskonstanten). // parametern vinkel som kallas rad nedan skall ta emot ett värde som är i Radianer. // Gravitationskonstanten är definierat högst upp i klassen som G(Använd denna). // Svaret på beräkningen returneras naturligtvis som returvärde. // Använd dig av lämpliga metoder och konstanter från java.lang.Math för att utföra beräkningarna. public static double calcDistance( double rad , double velocity ){ //ToDo Skriv din kod... return 0; } // Använd dig av tre ovan nämnda metoder för att göra en utskrift där kasthöjd och kastlängd visas. // Parametrar till metoden skall vara en vinkel i Grader samt en hastighet. // Tänk på att vinkeln skall konverteras till radianer innan den kan användas i beräkningsmetoderna ovan. public static void printHightAndDistance( double angle, double velocity ){ //ToDo Skriv din kod... } public static void main( String[] args ){ //ToDo Skriv din egen testkod för att testa ovan beskrivna metoder. // Gör detta efter varje metod som du gjort klart. } }