Programming is a way of thinking, not a rote skill. Learning about “for” loops is not learning to program, any more than learning about pencils is learning to draw.

Introduktion

Välkomna, Bienvenue, Welcome! Denna kurs är ert första möte med programmeringsundervisningen här på Göteborgs Universitet (GU) och Chalmers. Kursen ges under nollperiodens två första veckor som en förberedelse inför höstens ordinarie programmeringsundervisning.

Syfte

Kursens främsta mål är att lära er att lära er att programmera, samt att ge er en introduktion till vad det innebär att vara programmerare. Programmering handlar om så mycket mer än att kunna ett programspråk, och kursens mål är att ge er verktyg, vanor och rutiner för att hantera de utmaningar ni kommer att möta, i den kommande programmeringsundervisningen och i rollen som programmerare. Kursen använder programspråket Python, men detta är inte en kurs i Python. Vi använder Python som verktyg och plattform för att introducera de utmaningar som ni förväntas möta framöver, och det är er förmåga att hantera dessa utmaningar som är kursens främsta lärandemål.

Examination

Kursen examineras genom

  • deltagande på föreläsningar och övningstillfällen
  • vid kursens slut, uppvisande av ett eller flera fungerande program av lämplig svårighetsgrad

Kursinformation

Kursen hålls i fem block, där varje block består av en timme föreläsning följt av två timmar praktisk övning. För det femte och sista blocket ändras ordningen så att den praktiska övningen inleder, och föreläsningen avslutar.

Kursansvarig
Niklas Broberg (niklas dot broberg at chalmers dot se)
Biträdande
Mikael Kågebäck (kageback at chalmers dot se)

Föreläsningsanteckningar

Information for respektive program

Datavetenskap, GU

Schema

Föreläsningar hålls i sal ED. Övningspass hålls i datorsalarna 5355 och 6225.

  • 20 (ons): 14-17
  • 21 (tor): 9-12
  • 25 (mån): 9-12
  • 26 (tis): 8-11
  • 27 (ons): 9-12 (börjar med övning)
  • 28 (tor): 13-15 (extra övningstillfälle för demonstration)

Assistenter

Anders Bastos, Behrouz Talebi, Björn Norgren, Erik Jungmark, Henry Ottervad, Johan Larsson

Informationsteknik, Chalmers

Schema

Föreläsningar hålls i sal HC2. Övningspass hålls i datorsalarna ES61, ES62 och ES63.

  • 20 (ons): 9-12
  • 22 (fre): 9-12
  • 25 (mån): 14-17
  • 26 (tis): 9-12
  • 28 (tor): 9-12 (börjar med övning)

Assistenter

André 'Tejp' Samuelsson, Anton Myrholm, Christoffer 'Meddan' Medin, Erik 'Neon' Norlander, Erik 'Fredokin' Risfelt, Ivar Josefsson, Johan 'Horv' Andersson, Johan Brook, Niclas Alexandersson, Pontus 'Malm' Malm

Datateknik, Chalmers

Schema

Föreläsningar hålls i sal HC1. Övningspass hålls i datorsalarna 3354, 3358 och 3507.

  • 20 (ons): 13-16
  • 21 (tor): 8-11
  • 25 (mån): 13-16
  • 27 (ons): 8-11
  • 28 (tor): 13-16 (börjar med övning)

Assistenter

Boel Nelson, Johan Hasselqvist, Johan 'Ndushi' Lindskogen, Leif Schelin, Marco Baxemyr, Martin Hermansson, Niklas Helmertz, Pierre Krafft

Resurser

General
Stack Overflow
Python
Hemsida: python.org
Dokumentation av standardbibliotek
Python tutorials
python.org
codecademy.org
LearnPython.org
Learn Python the Hard Way
Google Python Class
LMGTFY
Biblioteket Pygame
Hemsida: pygame.org
Dokumentation och tutorials
Fler tutorials
Egen installation av (begränsad) pygame på Linux-systemen
Pygame för egen Mac
PyCharm IDE
Hemsida
Dokumentation och demos
Quickstart

Övningar