Programming is a way of thinking, not a rote skill. Learning about “for” loops is not learning to program, any more than learning about pencils is learning to draw.
Introduktion
Välkomna, Bienvenue, Welcome! Denna kurs är ert första möte med programmeringsundervisningen här på Göteborgs Universitet (GU) och Chalmers. Kursen ges under nollperiodens två första veckor som en förberedelse inför höstens ordinarie programmeringsundervisning.
Syfte
Kursens främsta mål är att lära er att lära er att programmera, samt att ge er en introduktion till vad det innebär att vara programmerare. Programmering handlar om så mycket mer än att kunna ett programspråk, och kursens mål är att ge er verktyg, vanor och rutiner för att hantera de utmaningar ni kommer att möta, i den kommande programmeringsundervisningen och i rollen som programmerare. Kursen använder programspråket Python, men detta är inte en kurs i Python. Vi använder Python som verktyg och plattform för att introducera de utmaningar som ni förväntas möta framöver, och det är er förmåga att hantera dessa utmaningar som är kursens främsta lärandemål.
Examination
Kursen examineras genom
- deltagande på föreläsningar och övningstillfällen
- vid kursens slut, uppvisande av ett eller flera fungerande program av lämplig svårighetsgrad
Kursinformation
Kursen hålls i fem block, där varje block består av en timme föreläsning följt av två timmar praktisk övning. För det femte och sista blocket ändras ordningen så att den praktiska övningen inleder, och föreläsningen avslutar.
- Kursansvarig
- Niklas Broberg (niklas dot broberg at chalmers dot se)
- Biträdande
- Mikael Kågebäck (kageback at chalmers dot se)
Föreläsningsanteckningar
- Mönster, modeller och metoder
- Programspråk och paradigmer
- Avrundning: [DV] | [IT] | [D]
Information for respektive program
Datavetenskap, GUDatavetenskap, GU
Schema
Föreläsningar hålls i sal ED. Övningspass hålls i datorsalarna 5355 och 6225.
- 20 (ons): 14-17
- 21 (tor): 9-12
- 25 (mån): 9-12
- 26 (tis): 8-11
- 27 (ons): 9-12 (börjar med övning)
- 28 (tor): 13-15 (extra övningstillfälle för demonstration)
Assistenter
Anders Bastos, Behrouz Talebi, Björn Norgren, Erik Jungmark, Henry Ottervad, Johan Larsson
Informationsteknik, Chalmers
Schema
Föreläsningar hålls i sal HC2. Övningspass hålls i datorsalarna ES61, ES62 och ES63.
- 20 (ons): 9-12
- 22 (fre): 9-12
- 25 (mån): 14-17
- 26 (tis): 9-12
- 28 (tor): 9-12 (börjar med övning)
Assistenter
André 'Tejp' Samuelsson, Anton Myrholm, Christoffer 'Meddan' Medin, Erik 'Neon' Norlander, Erik 'Fredokin' Risfelt, Ivar Josefsson, Johan 'Horv' Andersson, Johan Brook, Niclas Alexandersson, Pontus 'Malm' Malm
Datateknik, Chalmers
Schema
Föreläsningar hålls i sal HC1. Övningspass hålls i datorsalarna 3354, 3358 och 3507.
- 20 (ons): 13-16
- 21 (tor): 8-11
- 25 (mån): 13-16
- 27 (ons): 8-11
- 28 (tor): 13-16 (börjar med övning)
Assistenter
Boel Nelson, Johan Hasselqvist, Johan 'Ndushi' Lindskogen, Leif Schelin, Marco Baxemyr, Martin Hermansson, Niklas Helmertz, Pierre Krafft
Resurser
- General
- Stack Overflow
- Python
- Hemsida: python.org
- Dokumentation av standardbibliotek
- Python tutorials
- python.org
- codecademy.org
- LearnPython.org
- Learn Python the Hard Way
- Google Python Class
- LMGTFY
- Biblioteket Pygame
- Hemsida: pygame.org
- Dokumentation och tutorials
- Fler tutorials
- Egen installation av (begränsad) pygame på Linux-systemen
- Pygame för egen Mac
- PyCharm IDE
- Hemsida
- Dokumentation och demos
- Quickstart