//Lägg till ett nytt projekt. //Använd "standard start-up" i "Settings". //Kompilera (Build) och starta simulatorn. //Anslut "Console" enligt sid 67 i kap 5. //Anslut också "Dipswitch-inportar" på //adresserna 0x900-0x903. //Låt alla switchar ha värdet 0 och starta //programmet. Kontrollera att värdet 0 skrivs //på konsolen och stoppa sedan programmet. //Ställ sedan in ett packat flyttal på switcharna. //Starta programmet. Efter en (lång) stund skrivs //flyttalsvärdet ut på konsolen. #include float floatvar; long hexfloat; void main(void){ while(1){ hexfloat = *((long *) 0x900); //Läs inportarna $900-$903 och placera __asm(" LDY _hexfloat"); //32-bitarsvärdet i heltalsvariabeln hexfloat __asm(" LDD 2+_hexfloat"); __asm(" STY _floatvar"); //Flytta hexfloat till flyttalsvariabeln floatvar __asm(" STD 2+_floatvar"); printf("%f\n",floatvar); //Skriv ut värdet på floatvar på konsolen } }