Om kursen
Kursplan
Kursen avser att ge kunskap om och övning i professionell utveckling av mjukvara genom praktiskt projektarbete. Kursen presenterar en enkel, testdriven, objektorienterad process. Begrepp som iterativ utveckling, objektorienterad analys och design, domän- och designmodell introduceras. Olika aspekter på design gås igenom: testbarhet, beroenden, krav, m.fl. Utifrån detta implementerar studenter, i grupper om 4 eller 5, ett projekt.
Officiella kursplanen hittar du här.
Lärare
-
Examinator: Alex Gerdes
Phone: +46 31 772 6154
Email: alexg “at” chalmers.se
Office: Room 6479 in the EDIT building
-
Handledare:
-
Joel Hultin, joelhu “at” student.chalmers.se
-
Mazdak Farrokhzad, mazdakf “at” student.chalmers.se
-
Robert Krook, guskrooro “at” student.gu.se
-
Adam Waldenberg, adam.waldenberg “at” gmail.com
-
Ayberk Tosun, ayberk.tosun “at” gmail.com
Man ska kontakta Alex för allmäna frågor samt frågor omkring examination.
Kursutvärderare
-
Alrik Kjellberg, alrik.kjellberg “at” gmail.com
-
Carolina Larsson, carolla “at” student.chalmers.se
-
Edvin Leidö, leido “at” student.chalmers.se
-
Pontus Lindblom, ponlind “at” student.chalmers.se
-
Oskar Lyrstrand (GU), oskar.lyrstrand “at” gmail.com
-
David Weber Fors (GU), guswebed “at” student.gu.se
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten besitta följande kunskaper, färdigheter och förmågor:
Kunskap och förståelse
-
Redogöra för arbetsmetodik i tekniska utvecklingsprojekt, speciellt mjukvaruprojekt.
-
Beskriva alla faser i ett utvecklingsarbete: problemidentifiering, problemformulering, användaranalys, specifikation, design, implementation, testning, utvärdering, etc.
-
Beskriva grundläggande koncept inom mjukvaruutveckling, t.ex. krav och utvecklingsprocess.
Färdigheter och förmågor
-
Genomföra ett mindre objektorienterat mjukvaruprojekt i grupp enligt fastställd utvecklingsprocess och tidsplan.
-
Dokumentera projektarbetet i form av en grundläggande kravspecifikation och ett enklare designdokument.
-
Tillämpa färdigheter från tidigare programmeringskurser, så som design-principer och -mönster, i en projektliknande miljö.
-
Använda moderna hjälpmedel för programutveckling t.ex. testramverk, ‘build automation’, och versionshanteringssystem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-
Reflektera över god objektorienterad design och implementation i projektet.